Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

10-11-2016 | Artikelen | Uitgave 4/2016

Jeugdbeleid 4/2016

Ervaringskennis als derde bron van kennis in de jeugdzorg

Tijdschrift:
Jeugdbeleid > Uitgave 4/2016
Auteur:
Dr. Alie Weerman

Samenvatting

Zeker 60 % van de SPH-studenten blijkt cliëntervaring in ggz en/of jeugdzorg te hebben. Hier ligt een reservoir aan mogelijkheden. De combinatie van hulpverlener en ervaringsdeskundige is dan ook in opmars.
De laatste vijf jaar heeft ervaringsdeskundigheid zich ontwikkeld tot een complementaire deskundigheid in het veld van zorg en welzijn. Ervaringsdeskundigen kunnen eigen ervaringen op deskundige wijze gebruiken in het contact met cliënten.
Op Hogeschool Windesheim heeft de SPH-opleiding, naast wetenschappelijke kennis en praktisch-professionele kennis, de eigen ervaringskennis als ‘derde bron van kennis’ erkend. Het is integraal opgenomen in het curriculum. Het proces en resultaat zijn beschreven in het proefschrift van Weerman Ervaringsdeskundige zorg- en dienstverleners.
Ervaringsdeskundigheid gebruiken betekent ruimte geven aan een nieuwe bron van kennis gebaseerd op persoonlijke ervaringen, die desondanks professioneel gebruikt dient te worden. Het benutten van ervaringsdeskundigheid impliceert een andere opvatting van professionele en effectieve zorg. Over de plaats van ervaringsdeskundigheid en de kwaliteit hiervan bestaat nog veel onduidelijkheid.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2016

Jeugdbeleid 4/2016 Naar de uitgave