TODO: Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

10-11-2016 | Artikelen

Ervaringskennis als derde bron van kennis in de jeugdzorg

Auteur: Dr. Alie Weerman

Gepubliceerd in: Jeugdbeleid | Uitgave 4/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Zeker 60 % van de SPH-studenten blijkt cliëntervaring in ggz en/of jeugdzorg te hebben. Hier ligt een reservoir aan mogelijkheden. De combinatie van hulpverlener en ervaringsdeskundige is dan ook in opmars.
De laatste vijf jaar heeft ervaringsdeskundigheid zich ontwikkeld tot een complementaire deskundigheid in het veld van zorg en welzijn. Ervaringsdeskundigen kunnen eigen ervaringen op deskundige wijze gebruiken in het contact met cliënten.
Op Hogeschool Windesheim heeft de SPH-opleiding, naast wetenschappelijke kennis en praktisch-professionele kennis, de eigen ervaringskennis als ‘derde bron van kennis’ erkend. Het is integraal opgenomen in het curriculum. Het proces en resultaat zijn beschreven in het proefschrift van Weerman Ervaringsdeskundige zorg- en dienstverleners.
Ervaringsdeskundigheid gebruiken betekent ruimte geven aan een nieuwe bron van kennis gebaseerd op persoonlijke ervaringen, die desondanks professioneel gebruikt dient te worden. Het benutten van ervaringsdeskundigheid impliceert een andere opvatting van professionele en effectieve zorg. Over de plaats van ervaringsdeskundigheid en de kwaliteit hiervan bestaat nog veel onduidelijkheid.
Literatuur
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
Ervaringskennis als derde bron van kennis in de jeugdzorg
Auteur
Dr. Alie Weerman
Publicatiedatum
10-11-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Jeugdbeleid / Uitgave 4/2016
Print ISSN: 1873-9482
Elektronisch ISSN: 1876-6056
DOI
https://doi.org/10.1007/s12451-016-0130-x