10-11-2016 | Artikelen
Ervaringskennis als derde bron van kennis in de jeugdzorg
Gepubliceerd in: Jeugdbeleid | Uitgave 4/2016
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
Zeker 60 % van de SPH-studenten blijkt cliëntervaring in ggz en/of jeugdzorg te hebben. Hier ligt een reservoir aan mogelijkheden. De combinatie van hulpverlener en ervaringsdeskundige is dan ook in opmars.
De laatste vijf jaar heeft ervaringsdeskundigheid zich ontwikkeld tot een complementaire deskundigheid in het veld van zorg en welzijn. Ervaringsdeskundigen kunnen eigen ervaringen op deskundige wijze gebruiken in het contact met cliënten.
Op Hogeschool Windesheim heeft de SPH-opleiding, naast wetenschappelijke kennis en praktisch-professionele kennis, de eigen ervaringskennis als ‘derde bron van kennis’ erkend. Het is integraal opgenomen in het curriculum. Het proces en resultaat zijn beschreven in het proefschrift van Weerman Ervaringsdeskundige zorg- en dienstverleners.
Ervaringsdeskundigheid gebruiken betekent ruimte geven aan een nieuwe bron van kennis gebaseerd op persoonlijke ervaringen, die desondanks professioneel gebruikt dient te worden. Het benutten van ervaringsdeskundigheid impliceert een andere opvatting van professionele en effectieve zorg. Over de plaats van ervaringsdeskundigheid en de kwaliteit hiervan bestaat nog veel onduidelijkheid.