Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-02-2021 | De stelling

'Ervaringsdeskundigen helpen een cliënt beter dan professionals'

Auteur: Carla Overduin

Gepubliceerd in: Zorg + Welzijn | Uitgave 1/2021

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

'De stelling gaat misschien wat ver, maar ik geloof wel heel erg in de toegevoegde waarde van ervaringsdeskundigen. Zij versterken de deskundigheid van medewerkers. Zo'n vijf jaar geleden hebben we bij 's Heeren Loo een team van ervaringsdeskundigen getraind en sindsdien zet ik hen regelmatig in bij workshops en trainingen. Het betekent dat medewerkers bijvoorbeeld gesprekstechnieken op een veel realistischer manier kunnen oefenen dan wanneer zij dat met elkaar doen. Ervaringsdeskundigen geven tijdens een training heel goed terug hoe zij dingen ervaren. De jongeren vertellen hoe het is om in een groep te wonen of hoe je wordt behandeld als je een licht verstandelijke beperking hebt. De ervaringsdeskundigen spelen zichzelf en ik merkte in het begin dat dit soms heel emotioneel is. We hebben dat verbeterd door hen een training te geven tot "trainingsacteur". Hierdoor leren ze afstand nemen, meer een rol aannemen.
Metagegevens
Titel
'Ervaringsdeskundigen helpen een cliënt beter dan professionals'
Auteur
Carla Overduin
Publicatiedatum
01-02-2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Zorg + Welzijn / Uitgave 1/2021
Print ISSN: 1381-4664
Elektronisch ISSN: 2468-1369
DOI
https://doi.org/10.1007/s41185-021-1075-0