01-02-2021 | De stelling
'Ervaringsdeskundigen helpen een cliënt beter dan professionals'
Gepubliceerd in: Zorg + Welzijn | Uitgave 1/2021
Log in om toegang te krijgenExtract
'De stelling gaat misschien wat ver, maar ik geloof wel heel erg in de toegevoegde waarde van ervaringsdeskundigen. Zij versterken de deskundigheid van medewerkers. Zo'n vijf jaar geleden hebben we bij 's Heeren Loo een team van ervaringsdeskundigen getraind en sindsdien zet ik hen regelmatig in bij workshops en trainingen. Het betekent dat medewerkers bijvoorbeeld gesprekstechnieken op een veel realistischer manier kunnen oefenen dan wanneer zij dat met elkaar doen. Ervaringsdeskundigen geven tijdens een training heel goed terug hoe zij dingen ervaren. De jongeren vertellen hoe het is om in een groep te wonen of hoe je wordt behandeld als je een licht verstandelijke beperking hebt. De ervaringsdeskundigen spelen zichzelf en ik merkte in het begin dat dit soms heel emotioneel is. We hebben dat verbeterd door hen een training te geven tot "trainingsacteur". Hierdoor leren ze afstand nemen, meer een rol aannemen.
×
…