Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Bijblijven 2/2013

01-05-2013 | Artikelen

Ervaringen van patiënten met de huisartsenpost

Auteurs: Mw. drs. E. Keizer, Drs. A. Oude Bos, Dr. M. Smits, Dr. P. Giesen

Gepubliceerd in: Bijblijven | Uitgave 2/2013

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De meningen en ervaringen van patiënten zijn relevant om de kwaliteit van zorg te verbeteren en om maatschappelijke verantwoording af te leggen. Van alle patiënten die contact zochten met de huisartsenpost vond 86% dat de ontvangen hulp overeenkwam met de eigen verwachtingen. Over het algemeen hebben patiënten (zeer) positieve ervaringen met de huisartsenpost en deze zijn in de loop van de tijd verbeterd. Patiënten geven hoge rapportcijfers: de triagist: 8,3, de huisarts: 8,2 en de organisatie: 7,9. Allochtonen oordelen iets minder positief dan autochtonen. Palliatieve patiënten zijn ook zeer tevreden over de zorg van de huisartsenpost.
Literatuur
1.
go back to reference Uden C van, Giesen P, Metsemakers J, Grol R. Development of out-of-hours primary care by general practitioners (GP’s) in The Netherlands: From small-call rotations to large-scale gp cooperatives. Fam Med 2006;38(8):565-9.PubMed Uden C van, Giesen P, Metsemakers J, Grol R. Development of out-of-hours primary care by general practitioners (GP’s) in The Netherlands: From small-call rotations to large-scale gp cooperatives. Fam Med 2006;38(8):565-9.PubMed
2.
go back to reference Giesen P, Smits M, Huibers L, Grol R, Wensing M. Quality of after-hours primary care: a narrative review of the Dutch solution. Ann Intern Med 2011;155:108-13.PubMedCrossRef Giesen P, Smits M, Huibers L, Grol R, Wensing M. Quality of after-hours primary care: a narrative review of the Dutch solution. Ann Intern Med 2011;155:108-13.PubMedCrossRef
3.
go back to reference Grol R, Giesen P, Uden C van. After-hours care in The United Kingdom, Denmark, and The Netherlands: New models. Health Affairs 2006;25(6):1733-7.PubMedCrossRef Grol R, Giesen P, Uden C van. After-hours care in The United Kingdom, Denmark, and The Netherlands: New models. Health Affairs 2006;25(6):1733-7.PubMedCrossRef
4.
go back to reference Giesen P. Huisartsenposten: hoe zit het met de kwaliteit? Modern Medicine 2005;10:14-7. Giesen P. Huisartsenposten: hoe zit het met de kwaliteit? Modern Medicine 2005;10:14-7.
5.
go back to reference Jabaaij L. Diensten de deur uit. Medisch contact 2006;61(46):1840-2. Jabaaij L. Diensten de deur uit. Medisch contact 2006;61(46):1840-2.
6.
go back to reference Vereniging Huisartsenposten Nederland (VHN). Benchmarkbulletin 2011. VHN augustus 2012. Vereniging Huisartsenposten Nederland (VHN). Benchmarkbulletin 2011. VHN augustus 2012.
7.
go back to reference Giesen P, Moll van Charante E, Janssens H, Mokkink H, Grol R. Huisartsenposten: Het oordeel van de patiënt over de zorg: Onderzoek onder veertien huisartsenposten. Medisch contact 2004;59(17): 672-5. Giesen P, Moll van Charante E, Janssens H, Mokkink H, Grol R. Huisartsenposten: Het oordeel van de patiënt over de zorg: Onderzoek onder veertien huisartsenposten. Medisch contact 2004;59(17): 672-5.
8.
go back to reference Moll van Charante E, Giesen P, Mokkink H, Oort F, Grol R, Klazinga N, et al. Patient satisfaction with large-scale out-of-hours primary health care in The Netherlands: development of a postal questionnaire. Fam Pract 2006;23(4):437-43.CrossRef Moll van Charante E, Giesen P, Mokkink H, Oort F, Grol R, Klazinga N, et al. Patient satisfaction with large-scale out-of-hours primary health care in The Netherlands: development of a postal questionnaire. Fam Pract 2006;23(4):437-43.CrossRef
9.
go back to reference Richards T. Patients’ priorities. BMJ 1999;318:277. Richards T. Patients’ priorities. BMJ 1999;318:277.
10.
go back to reference Giesen P, Moll van Charante E, Mokkink H, Bindels P, Bosch W van den, Grol R. Patients evaluate accessibility and nurse telephone consultations in out-of-hours GP care: Determinants of a negative evaluation. Pat Educ Couns 2007;65:131-6.CrossRef Giesen P, Moll van Charante E, Mokkink H, Bindels P, Bosch W van den, Grol R. Patients evaluate accessibility and nurse telephone consultations in out-of-hours GP care: Determinants of a negative evaluation. Pat Educ Couns 2007;65:131-6.CrossRef
11.
go back to reference Uden CJ van, Ament AJ, Hobma SO, Zwietering PJ, Crebolder HF. Patient satisfaction with out-of-hours primary care in the Netherlands. BMC Health Serv Res 2005;5:6.PubMedCrossRef Uden CJ van, Ament AJ, Hobma SO, Zwietering PJ, Crebolder HF. Patient satisfaction with out-of-hours primary care in the Netherlands. BMC Health Serv Res 2005;5:6.PubMedCrossRef
12.
go back to reference Smits M, Huibers L, Oude Bos A, Giesen P. Patient satisfaction with out-of-hours GP cooperatives: A longitudinal study. Scand J Prim Health Care 2012 December;20(4):206-13.CrossRef Smits M, Huibers L, Oude Bos A, Giesen P. Patient satisfaction with out-of-hours GP cooperatives: A longitudinal study. Scand J Prim Health Care 2012 December;20(4):206-13.CrossRef
13.
go back to reference Huibers L, Smits M, Renaud V, Giesen P, Wensing M. Safety of telephone triage in out-of-hours care: A systematic review. Scand J Prim Health Care 2011;29:198-209.PubMedCrossRef Huibers L, Smits M, Renaud V, Giesen P, Wensing M. Safety of telephone triage in out-of-hours care: A systematic review. Scand J Prim Health Care 2011;29:198-209.PubMedCrossRef
14.
go back to reference Payne F, Shipman C, Dale J. Patients’ experiences of receiving telephone advice from a GP co-operative. Fam Pract 2001;18:156-60.PubMedCrossRef Payne F, Shipman C, Dale J. Patients’ experiences of receiving telephone advice from a GP co-operative. Fam Pract 2001;18:156-60.PubMedCrossRef
15.
go back to reference Sixma H, Hendriks M, Boer D, Delnoij D. Handboek CQI Ontwikkeling: richtlijnen en voorschriften voor de ontwikkeling van een CQI meetinstrument. Utrecht: Nivel, 2008. Sixma H, Hendriks M, Boer D, Delnoij D. Handboek CQI Ontwikkeling: richtlijnen en voorschriften voor de ontwikkeling van een CQI meetinstrument. Utrecht: Nivel, 2008.
16.
go back to reference Meuwissen L, Bakker D. CQ-index huisartsenzorg: meetinstrumentontwikkeling. Kwaliteit van zorg in de huisartsenpraktijk vanuit het perspectief van patiënten. Utrecht: NIVEL, 2008. Meuwissen L, Bakker D. CQ-index huisartsenzorg: meetinstrumentontwikkeling. Kwaliteit van zorg in de huisartsenpraktijk vanuit het perspectief van patiënten. Utrecht: NIVEL, 2008.
17.
go back to reference Smits M, Koetsenruijter J, Giesen P. Vervolgcontacten na bezoek aan de HAP. Huisarts Wet 2012;55(1):39.CrossRef Smits M, Koetsenruijter J, Giesen P. Vervolgcontacten na bezoek aan de HAP. Huisarts Wet 2012;55(1):39.CrossRef
18.
go back to reference CBS. Allochtonen in Nederland 2012. Den Haag: Centraal Bureau voor de Statistiek, 2012 CBS. Allochtonen in Nederland 2012. Den Haag: Centraal Bureau voor de Statistiek, 2012
19.
go back to reference CBS. Bevolking; leeftijd, geslacht, herkomstgroepering en generatie 2011-2060. Den Haag: Centraal Bureau voor de Statistiek, 2013. CBS. Bevolking; leeftijd, geslacht, herkomstgroepering en generatie 2011-2060. Den Haag: Centraal Bureau voor de Statistiek, 2013.
20.
go back to reference Harmsen H, Bruijnzeels M. Etnisch-cultureel verschillende patiënten op het spreekuur, maakt het wat uit? Huisars Wet 2005;48:166-70.CrossRef Harmsen H, Bruijnzeels M. Etnisch-cultureel verschillende patiënten op het spreekuur, maakt het wat uit? Huisars Wet 2005;48:166-70.CrossRef
21.
go back to reference Uiters E. Primary health care use among ethnic minorities in the Netherlands. Proefschrift. Utrecht: Nivel, 2007. Uiters E. Primary health care use among ethnic minorities in the Netherlands. Proefschrift. Utrecht: Nivel, 2007.
22.
go back to reference Keizer E. Oude Bos A. Giesen P. Ervaringen van patiënten met de Huisartsenpost Sint Franciscus Gasthuis te Rotterdam. Een vergelijking tussen autochtonen en allochtonen. Report. Nijmegen: IQ healthcare, 2011. Keizer E. Oude Bos A. Giesen P. Ervaringen van patiënten met de Huisartsenpost Sint Franciscus Gasthuis te Rotterdam. Een vergelijking tussen autochtonen en allochtonen. Report. Nijmegen: IQ healthcare, 2011.
23.
go back to reference Giesen P, Veldhoven C, Vlaar N, Borghuis M, Koetsenruijter J, Verheggen S. Patiëntervaringen met palliatievezorghuisartsen tijdens weekenddienst. Huisarts Wet 2011;54(12): 646-9.CrossRef Giesen P, Veldhoven C, Vlaar N, Borghuis M, Koetsenruijter J, Verheggen S. Patiëntervaringen met palliatievezorghuisartsen tijdens weekenddienst. Huisarts Wet 2011;54(12): 646-9.CrossRef
Metagegevens
Titel
Ervaringen van patiënten met de huisartsenpost
Auteurs
Mw. drs. E. Keizer
Drs. A. Oude Bos
Dr. M. Smits
Dr. P. Giesen
Publicatiedatum
01-05-2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Bijblijven / Uitgave 2/2013
Print ISSN: 0168-9428
Elektronisch ISSN: 1876-4916
DOI
https://doi.org/10.1007/s12414-013-0027-9

Andere artikelen Uitgave 2/2013

Bijblijven 2/2013 Naar de uitgave

Artikelen

De duiventil