Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-06-2006 | Artikelen

Ervaringen met Praktische Pedagogische Gezinsbegeleiding

bij kinderen met auditieve en/of communicatieve beperkingen

Auteurs: Mevr. drs. Marianne Drenthen, Mevr. drs. Marij Peeters

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2006

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De relatie tussen ouders en kinderen met communicatieve beperkingen verloopt minder vanzelfsprekend dan gewoonlijk. Vaak dreigt een neerwaartse spiraal waarin de opvoedingscompetentie en de ouderlijke sensitiviteit worden aangetast en kinderen gedragsproblemen laten zien. In dit artikel wordt de specifieke problematiek van deze doelgroep beschreven, gevolgd door een verslag van een onderzoek naar de waardering van PPG door deze doelgroep. Besproken wordt of de gevolgde methodiek voldoet aan de eisen die aan een moderne behandeling mogen worden gesteld. Dit gebeurt middels een theoretische analyse en de presentatie van gegevens van een enquête onder ouders naar de effecten van de geboden hulp.
Literatuur
go back to reference Balkom, H. van (1991). The communication of Language Impaired Children. Amsterdam: Swets & Zeitlinger. Balkom, H. van (1991). The communication of Language Impaired Children. Amsterdam: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Conti-Ramsden, G. & Friel-Patty, S. (1983). Mother’s discourse adjustments to language-impaired and non-language-impaired children. Journal of Speech and Hearing Disorders, 48, 360-367. Conti-Ramsden, G. & Friel-Patty, S. (1983). Mother’s discourse adjustments to language-impaired and non-language-impaired children. Journal of Speech and Hearing Disorders, 48, 360-367.
go back to reference Drenthen, M.C.B. & Riksen Walraven, J.M.A. (1997). De interactie tussen spraaktaalgestoorde kinderen en hun ouders. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 36, 313-326. Drenthen, M.C.B. & Riksen Walraven, J.M.A. (1997). De interactie tussen spraaktaalgestoorde kinderen en hun ouders. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 36, 313-326.
go back to reference Eldik, T. (2001). Dove jongeren spreken voor zichzelf en over zichzelf. Van Horen Zeggen, 42 (2), 11-15. Eldik, T. (2001). Dove jongeren spreken voor zichzelf en over zichzelf. Van Horen Zeggen, 42 (2), 11-15.
go back to reference Goorhuis-Brouwer, S.M., Coster, F.W. & Nakken, H. (1997). Ernstige spraak- en taalstoornissen en gedragsproblemen. Van Horen Zeggen, 37 (2). Goorhuis-Brouwer, S.M., Coster, F.W. & Nakken, H. (1997). Ernstige spraak- en taalstoornissen en gedragsproblemen. Van Horen Zeggen, 37 (2).
go back to reference Heijkoop, J. (1996). Vroegtijdige signalering en begeleiding van sociale en emotionele problemen. Opheusde: Syllabus bij cursus. Heijkoop, J. (1996). Vroegtijdige signalering en begeleiding van sociale en emotionele problemen. Opheusde: Syllabus bij cursus.
go back to reference Lang, G. & Molen, H.T. van der (2000). Psychologische gespreksvoering. Baarn: H. Nelissen. Lang, G. & Molen, H.T. van der (2000). Psychologische gespreksvoering. Baarn: H. Nelissen.
go back to reference Hoffer, P.C. & Bliss, L.S. (1990). Maternal verbal responsiveness with language-impaired, stage-matched, and age-matched normal children. Journal of Applied Developmental Psychology, 11, 305-319. Hoffer, P.C. & Bliss, L.S. (1990). Maternal verbal responsiveness with language-impaired, stage-matched, and age-matched normal children. Journal of Applied Developmental Psychology, 11, 305-319.
go back to reference Janssens, J.M.A.M. & As, N.M.C. van (1994). Negatieve communicatie in gezinnen. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 33, 432-442. Janssens, J.M.A.M. & As, N.M.C. van (1994). Negatieve communicatie in gezinnen. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 33, 432-442.
go back to reference Meerum-Terwogt, M., Rieffe, C. & Smit, C. (2002). Hoe brengen dove en horende kinderen een emotioneel geladen boodschap over? Van Horen Zeggen, 43 (3), 11-15. Meerum-Terwogt, M., Rieffe, C. & Smit, C. (2002). Hoe brengen dove en horende kinderen een emotioneel geladen boodschap over? Van Horen Zeggen, 43 (3), 11-15.
go back to reference Pas, A. van der (1996). Handboek Methodische Ouderbegeleiding. Naar een psychologie van ouderschap. Rotterdam: Ad. Donker. Pas, A. van der (1996). Handboek Methodische Ouderbegeleiding. Naar een psychologie van ouderschap. Rotterdam: Ad. Donker.
go back to reference Peeters, M. & Raymakers-Hulsenbek, D. (2000). Gezinsbegeleiding binnen ACC Midden-Nederland. Van Horen Zeggen, 41 (1), 19-23. Peeters, M. & Raymakers-Hulsenbek, D. (2000). Gezinsbegeleiding binnen ACC Midden-Nederland. Van Horen Zeggen, 41 (1), 19-23.
go back to reference Riksen-Walraven, J.M.A. (1989). Meten in perspectief: een levensloopmodel als achtergrond bij meten en beïnvloeden van gedrag en interacties. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 28 (1-2), 16-33. Riksen-Walraven, J.M.A. (1989). Meten in perspectief: een levensloopmodel als achtergrond bij meten en beïnvloeden van gedrag en interacties. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 28 (1-2), 16-33.
go back to reference Schoorl, P.M. (1995). Taxeren van een gezinssituatie na een hulpvraag. In: Praktisch Pedagogische Gezinsbegeleiding. Utrecht: Somma. Schoorl, P.M. (1995). Taxeren van een gezinssituatie na een hulpvraag. In: Praktisch Pedagogische Gezinsbegeleiding. Utrecht: Somma.
go back to reference Strien, P.J. van (1986). Praktijk als wetenschap; methodologie van het sociaal-wetenschappelijk handelen. Assen/Maastricht: Van Gorcum. Strien, P.J. van (1986). Praktijk als wetenschap; methodologie van het sociaal-wetenschappelijk handelen. Assen/Maastricht: Van Gorcum.
go back to reference Verhoef, Th. & Ehlers S., (2003). Praktische Pedagogische Gezinsbegeleiding, Methodiek voor opvoedingsondersteuning. Baarn: HB uitgeverij. Verhoef, Th. & Ehlers S., (2003). Praktische Pedagogische Gezinsbegeleiding, Methodiek voor opvoedingsondersteuning. Baarn: HB uitgeverij.
Metagegevens
Titel
Ervaringen met Praktische Pedagogische Gezinsbegeleiding
bij kinderen met auditieve en/of communicatieve beperkingen
Auteurs
Mevr. drs. Marianne Drenthen
Mevr. drs. Marij Peeters
Publicatiedatum
01-06-2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2006
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059583