Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-07-2014 | Original Paper | Uitgave 7/2014

Journal of Autism and Developmental Disorders 7/2014

Empathy and Empathy Induced Prosocial Behavior in 6- and 7-Year-Olds with Autism Spectrum Disorder

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 7/2014
Auteurs:
Peter K. H. Deschamps, Marieke Been, Walter Matthys

Abstract

The present study aimed to assess empathy and prosocial behavior in 6–7 year old children with autism spectrum disorders (ASDs). Results showed, first, lower levels of parent- and teacher-rated cognitive empathy, and similar levels of affective empathy in children with ASD compared to typically developing (TD) children. Second, emotion recognition for basic emotions, one aspect of cognitive empathy, in a story task was adequate in ASD children, but ASD children with severe impairments in social responsiveness had difficulties in recognizing fear. Third, prosocial behavior in response to signals of distress of a peer in a computer task was similar in ASD as in TD children. In conclusion, early elementary school children with ASD show specific impairments in cognitive empathy.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 7/2014

Journal of Autism and Developmental Disorders 7/2014 Naar de uitgave