Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 2/2014

01-06-2014

Empathie in autisme

Meedenken en meevoelen: zorgvuldig meten is van groot belang

Auteur: Dr. Anke Scheeren

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2014

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Hebben kinderen en adolescenten met een autismespectrumstoornis (ASS) minder empathie? In haar onderzoek heeft Anke Scheeren de empathische vermogens van deze kinderen bepaald. Hun scores verschilden nauwelijks van die van leeftijdgenoten zonder ASS. Ouders vertelden echter dat hun kind met ASS wel degelijk minder empathie toont in het dagelijks leven. De onderzoeksresultaten werpen een kritisch licht op de verschillende meetmethoden van empathie, en bieden implicaties voor de klinische praktijk.

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Kind & Adolescent Praktijk

Het vakblad Kind en Adolescent Praktijk biedt informatie die direct aansluit bij de dagelijkse praktijk van diagnostiek, behandeling en begeleiding. Kind en Adolescent Praktijk biedt ook een forum voor een kritische beschouwing van die dagelijkse praktijk en voor discussie over onderwerpen waarmee de professional te maken hebben.

BSL Academy Social Work GGZ

Literatuur
go back to reference American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed., text revision). Washington DC: American Psychiatric Association. American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed., text revision). Washington DC: American Psychiatric Association.
go back to reference Bacon, A.L., Fein, D., Morris, R., Waterhouse, L., & Allen, D. (1998). The responses of autistic children to the distress of others. Journal of Autism and Developmental Disorders, 28, 129–142. PubMedCrossRef Bacon, A.L., Fein, D., Morris, R., Waterhouse, L., & Allen, D. (1998). The responses of autistic children to the distress of others. Journal of Autism and Developmental Disorders, 28, 129–142. PubMedCrossRef
go back to reference Bildt, A. de, & Jonge, M. de (2008). Autisme Diagnostisch Observatie Schema. Amsterdam: Hogrefe. Bildt, A. de, & Jonge, M. de (2008). Autisme Diagnostisch Observatie Schema. Amsterdam: Hogrefe.
go back to reference Blair, R.J.R. (2005). Responding to the emotions of others: Dissociating forms of empathy through the study of typical and psychiatric populations. Consciousness and Cognition, 14, 698–718. PubMedCrossRef Blair, R.J.R. (2005). Responding to the emotions of others: Dissociating forms of empathy through the study of typical and psychiatric populations. Consciousness and Cognition, 14, 698–718. PubMedCrossRef
go back to reference Boucher, J. (2012). Putting theory of mind in its place: Psychological explanations of the socioemotional-communicative impairments in autistic spectrum disorder. Autism, 16, 226–246. PubMedCrossRef Boucher, J. (2012). Putting theory of mind in its place: Psychological explanations of the socioemotional-communicative impairments in autistic spectrum disorder. Autism, 16, 226–246. PubMedCrossRef
go back to reference Happé, F. (1995). The role of age and verbal ability in the theory of mind task performance of subjects with autism. Child Development, 66, 843–855. PubMedCrossRef Happé, F. (1995). The role of age and verbal ability in the theory of mind task performance of subjects with autism. Child Development, 66, 843–855. PubMedCrossRef
go back to reference Hutman, T., Rozga, A., DeLaurentis, A.D., Barnwell, J.M., Sugar, C.A., & Sigman, M. (2010). Response to distress in infants at risk for autism: a prospective longitudinal study. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 51, 1010–1020. PubMedCrossRefPubMedCentral Hutman, T., Rozga, A., DeLaurentis, A.D., Barnwell, J.M., Sugar, C.A., & Sigman, M. (2010). Response to distress in infants at risk for autism: a prospective longitudinal study. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 51, 1010–1020. PubMedCrossRefPubMedCentral
go back to reference Kanner, L. (1943). Autistic disturbances of affective contact. Nervous Child, 2, 217–250. Kanner, L. (1943). Autistic disturbances of affective contact. Nervous Child, 2, 217–250.
go back to reference Lindner, J.L., & Rosén, L.A. (2006). Decoding of emotion through facial expression, prosody and verbal content in children and adolescents with Asperger’s syndrome. Journal of Autism and Developmental Disorders, 36, 769–777. PubMedCrossRef Lindner, J.L., & Rosén, L.A. (2006). Decoding of emotion through facial expression, prosody and verbal content in children and adolescents with Asperger’s syndrome. Journal of Autism and Developmental Disorders, 36, 769–777. PubMedCrossRef
go back to reference Preston, S.D., & de Waal, F.B.M. (2002). Empathy: Its ultimate and proximate bases. Behavioral and Brain Sciences, 25, 1–72. PubMed Preston, S.D., & de Waal, F.B.M. (2002). Empathy: Its ultimate and proximate bases. Behavioral and Brain Sciences, 25, 1–72. PubMed
go back to reference Ronald, A., Viding, E., Happé, F., & Plomin, R. (2006). Individual differences in theory of mind ability in middle childhood and links with verbal ability and autistic traits: A twin study. Social Neuroscience, 1, 412–425. PubMedCrossRef Ronald, A., Viding, E., Happé, F., & Plomin, R. (2006). Individual differences in theory of mind ability in middle childhood and links with verbal ability and autistic traits: A twin study. Social Neuroscience, 1, 412–425. PubMedCrossRef
go back to reference Scheeren, A.M., de Rosnay, M., Koot, H.M., & Begeer, S. (2013a). Rethinking Theory of Mind in high-functioning autism spectrum disorder. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 54, 628–635. CrossRef Scheeren, A.M., de Rosnay, M., Koot, H.M., & Begeer, S. (2013a). Rethinking Theory of Mind in high-functioning autism spectrum disorder. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 54, 628–635. CrossRef
go back to reference Scheeren, A.M., Koot, H.M., Mundy, P.C., Mous, L., & Begeer, S. (2013b). Empathic responsiveness of children and adolescents with high-functioning autism spectrum disorder. Autism Research, 6, 362–371. CrossRef Scheeren, A.M., Koot, H.M., Mundy, P.C., Mous, L., & Begeer, S. (2013b). Empathic responsiveness of children and adolescents with high-functioning autism spectrum disorder. Autism Research, 6, 362–371. CrossRef
go back to reference Senju, A., Southgate, V., White, S., & Frith, U. (2009). Mindblind eyes: An absence of spontaneous theory of mind in Asperger syndrome. Science, 325, 883–885. PubMedCrossRef Senju, A., Southgate, V., White, S., & Frith, U. (2009). Mindblind eyes: An absence of spontaneous theory of mind in Asperger syndrome. Science, 325, 883–885. PubMedCrossRef
Metagegevens
Titel
Empathie in autisme
Meedenken en meevoelen: zorgvuldig meten is van groot belang
Auteur
Dr. Anke Scheeren
Publicatiedatum
01-06-2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2014
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-014-0016-x