Skip to main content
Top

2004 | OriginalPaper | Hoofdstuk

10. Emotionele aspecten van de informatieoverdracht

Auteur : Prof. dr. J. A. M. Schouten

Gepubliceerd in: Anamnese en advies

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

‘Slecht’ nieuws roept bij de patiënt reacties op die de aanvaarding daarvan in de weg staan. Die aanvaarding is nodig, wil de patiënt bereid zijn adviezen op te volgen en maatregelen te accepteren die zijn welzijn ten goede komen. De patiënt zou ermee gebaat zijn als de arts hulp zou bieden bij het verwerken van slecht nieuws. Die hulp komt vaak niet tot stand omdat de arts zelf moeite heeft met het hanteren van de emotionele reacties van de patiënt.
Artsen zijn terughoudend in het geven van informatie over ernstig invaliderende en - mogelijk levensbedreigende - ziekten. Patiënten willen ‘de waarheid’ horen, maar wel zó, dat zij tegelijk ‘hoop’ kunnen blijven houden.
Er worden enkele richtlijnen gegeven voor het voeren van een gesprek dat er op gericht is de patiënt bij de verwerking te helpen. Na een aantal aanbevelingen met betrekking tot de plaats en inhoud van het advies, wordt het hoofdstuk afgesloten met een schema van de structuur van het voorlichtingsgesprek.
Literatuur
go back to reference Pratt L, Seligmann A, Reader G. Physicians’ view on the level of medical information among patients. Amer J Publ Hlth 1957; 47: 1277-83.CrossRef Pratt L, Seligmann A, Reader G. Physicians’ view on the level of medical information among patients. Amer J Publ Hlth 1957; 47: 1277-83.CrossRef
go back to reference Groot L de, Krol LJ. De dokter kan niks vinden. Medisch Contact 1979; 34: 368-69. Groot L de, Krol LJ. De dokter kan niks vinden. Medisch Contact 1979; 34: 368-69.
go back to reference Groot L de, Krol LJ. Klachten zonder diagnose. Medisch Contact 1984; 48. Groot L de, Krol LJ. Klachten zonder diagnose. Medisch Contact 1984; 48.
go back to reference VrolijkA. Gesprekstechniek. Houten, Bohn Stafleu Van Loghum. 1991. VrolijkA. Gesprekstechniek. Houten, Bohn Stafleu Van Loghum. 1991.
go back to reference Heileman EM. Het gesprek met de patiënt met kanker, Ned Tijdschr Geneeskd 1995. Heileman EM. Het gesprek met de patiënt met kanker, Ned Tijdschr Geneeskd 1995.
go back to reference Hoorens V. ‘Het spijt me, maar… ’ een kritische kijk op adviezen voor goede ‘slechtnieuws’-gesprekken, De Psycholoog 1998; 1, 3,10. Hoorens V. ‘Het spijt me, maar… ’ een kritische kijk op adviezen voor goede ‘slechtnieuws’-gesprekken, De Psycholoog 1998; 1, 3,10.
go back to reference Ley Ph, Spelman MS. Communicating with the patient. Londen, Staples Press. 1967. Ley Ph, Spelman MS. Communicating with the patient. Londen, Staples Press. 1967.
go back to reference Ley Ph. Towards better doctor patient communication. In: A.E. Bennett (ed.), Communication between doctors and patients. Londen, Oxford University Press. 1976. Ley Ph. Towards better doctor patient communication. In: A.E. Bennett (ed.), Communication between doctors and patients. Londen, Oxford University Press. 1976.
Metagegevens
Titel
Emotionele aspecten van de informatieoverdracht
Auteur
Prof. dr. J. A. M. Schouten
Copyright
2004
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9438-8_10