Skip to main content
Top

2013 | OriginalPaper | Hoofdstuk

13. Emotionele arbeid

Auteur : Ellen Heuven

Gepubliceerd in: De psychologie van arbeid en gezondheid

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Inleiding

Het onderwerp emotionele arbeid heeft de afgelopen jaren groeiende aandacht gekregen van onderzoekers, als een potentieel belangrijke bron van stress en burnout. In 1983 legde de Amerikaanse sociologe Arlie Hochschild in haar boek The managed heart de basis voor deze onderzoekstraditie. In een kwalitatieve studie onder stewardessen liet zij zien dat het actief managen en veranderen van emoties een belangrijk onderdeel is van het werk van cabinepersoneel en kan leiden tot burnout. Emotionele arbeid verwijst naar de inspanning die mensen leveren om binnen het werk in het contact met klanten de gepaste of vereiste emotionele expressie te tonen. Meer specifiek definiëren Erickson en Wharton (1997) emotionele arbeid als ‘de mate waarin het uiten en onderdrukken van emoties wordt gezien als vereist onderdeel van de functie-uitoefening’.
Voetnoten
1
Onder klanten worden in dit hoofdstuk verstaan: recipiënten ofwel ontvangers van diensten die worden verleend. Voorbeelden zijn patiënten, cliënten en leerlingen maar ook gevangenen en burgers.
 
Literatuur
go back to reference Brotheridge, C.M., & Grandey, A.A. (2002). Emotional labor and burnout: comparing two perspectives of ‘people work’. Journal of Vocational Behavior, 60, 17-39.CrossRef Brotheridge, C.M., & Grandey, A.A. (2002). Emotional labor and burnout: comparing two perspectives of ‘people work’. Journal of Vocational Behavior, 60, 17-39.CrossRef
go back to reference Hochschild, A.R. (1983). The managed heart. Commercialization of human feeling. Berkeley, CA: University of California Press. Hochschild, A.R. (1983). The managed heart. Commercialization of human feeling. Berkeley, CA: University of California Press.
go back to reference Zapf, D. (2002). Emotion work and psychological strain. A review of the literature and some conceptual considerations. Human Resource Management Review, 12, 237-268.CrossRef Zapf, D. (2002). Emotion work and psychological strain. A review of the literature and some conceptual considerations. Human Resource Management Review, 12, 237-268.CrossRef
Metagegevens
Titel
Emotionele arbeid
Auteur
Ellen Heuven
Copyright
2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9854-6_13