Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-03-2013 | Original Paper | Uitgave 3/2013

Journal of Autism and Developmental Disorders 3/2013

Emotional Resonance Deficits in Autistic Children

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 3/2013
Auteurs:
Alessandro Grecucci, Paolo Brambilla, Roma Siugzdaite, Danielle Londero, Franco Fabbro, Raffaella Ida Rumiati

Abstract

According to some theories imitation, defined as an action resonance mechanism, is deficient in autism. In contrast, other theories (e.g., the “top down control of imitation” hypothesis) state that the problem is not in imitation per se but in the way social cues modulate imitative responses. In this study, 15 high-functioning children with autism and 15 matched controls were tested for their ability to imitate finger movements preceded by neutral and emotional facial expressions (primes) in a stimulus–response compatibility task. Hand movements performed after neutral expressions did not differ between the two groups (i.e., they both showed a normal imitative tendency). However, hand movements performed after emotional expressions significantly differed between the two populations, with controls, but not autistic spectrum disorder (ASD), showing enhanced imitation in the emotional condition. This study supports the view that, in ASD, imitation abilities are spared but they are not modulated according to the emotional and social context.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2013

Journal of Autism and Developmental Disorders 3/2013 Naar de uitgave