Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-09-2011 | Uitgave 3/2011

Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment 3/2011

Emotional Functioning in Children and Adolescents with Elevated Depressive Symptoms

Tijdschrift:
Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment > Uitgave 3/2011
Auteurs:
Elizabeth Kate Hughes, Eleonora Gullone, Shaun D. Watson

Abstract

Difficulties with emotion and its regulation are of central importance to the etiology and course of depression. The current study investigated these constructs in relation to childhood and adolescence by comparing the emotional functioning of 170 9- to 15-year-olds reporting high levels of depressive symptoms (HD) to a matched sample of 170 children and adolescents reporting low levels of depressive symptoms (LD). Compared to LD, HD participants reported significantly greater shame proneness, poorer functioning on emotion regulation competencies (emotional control, self-awareness and situational responsiveness), less healthy emotion regulation strategy use (less reappraisal and greater suppression), and lower levels of guilt proneness. Empathic concern did not differ between the two groups. The findings enhance current knowledge by providing a more comprehensive profile of the emotional difficulties experienced by children and adolescents with elevated depressive symptoms.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2011

Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment 3/2011 Naar de uitgave