Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

13-12-2014 | Original Paper | Uitgave 11/2015

Journal of Autism and Developmental Disorders 11/2015

Emotional Disclosure Through Journal Writing: Telehealth Intervention for Maternal Stress and Mother–Child Relationships

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 11/2015
Auteurs:
Rondalyn V. Whitney, Gigi Smith

Abstract

This study examines emotional disclosure through the activity of journaling as a means of coping with maternal stress associated with parenting a child with disruptive behaviors. Through a randomized control and pre-test post-test study design of an online journal writing intervention, change to maternal stress and quality of mother–child relationship for children with ASD, ADHD and SPD was addressed. Behavioral symptoms were found to be the primary source of parenting stress for mothers and a significant relationship between child characteristics and maternal stress was identified. Emotional disclosure through the online journal writing program (especially in the presence of high disclosure of negative emotions) was shown to reduce maternal stress and improve the quality of mother–child relationship. These findings suggest cost-effective telehealth interventions may support maternal health. Important clinical implications are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 11/2015

Journal of Autism and Developmental Disorders 11/2015 Naar de uitgave

S.I. : Emotion Regulation and Psychiatric Comorbidity in ASD

Traumatic Childhood Events and Autism Spectrum Disorder