Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

21-04-2016 | Original Article | Uitgave 2/2017

Child Psychiatry & Human Development 2/2017

Emotional Abilities in Children with Oppositional Defiant Disorder (ODD): Impairments in Perspective-Taking and Understanding Mixed Emotions are Associated with High Callous–Unemotional Traits

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 2/2017
Auteurs:
Richard O’Kearney, Karen Salmon, Maria Liwag, Clare-Ann Fortune, Amy Dawel

Abstract

Most studies of emotion abilities in disruptive children focus on emotion expression recognition. This study compared 74 children aged 4–8 years with ODD to 45 comparison children (33 healthy; 12 with an anxiety disorder) on behaviourally assessed measures of emotion perception, emotion perspective-taking, knowledge of emotions causes and understanding ambivalent emotions and on parent-reported cognitive and affective empathy. Adjusting for child’s sex, age and expressive language ODD children showed a paucity in attributing causes to emotions but no other deficits relative to the comparison groups. ODD boys with high levels of callous–unemotional traits (CU) (n = 22) showed deficits relative to low CU ODD boys (n = 25) in emotion perspective-taking and in understanding ambivalent emotions. Low CU ODD boys did not differ from the healthy typically developing boys (n = 12). Impairments in emotion perceptive-taking and understanding mixed emotions in ODD boys are associated with the presence of a high level of CU.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2017

Child Psychiatry & Human Development 2/2017 Naar de uitgave