Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-09-2011 | Original Paper | Uitgave 9/2011

Journal of Autism and Developmental Disorders 9/2011

Emotion Perception in Music in High-Functioning Adolescents With Autism Spectrum Disorders

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 9/2011
Auteurs:
Eve-Marie Quintin, Anjali Bhatara, Hélène Poissant, Eric Fombonne, Daniel J. Levitin

Abstract

Individuals with Autism Spectrum Disorders (ASD) succeed at a range of musical tasks. The ability to recognize musical emotion as belonging to one of four categories (happy, sad, scared or peaceful) was assessed in high-functioning adolescents with ASD (N = 26) and adolescents with typical development (TD, N = 26) with comparable performance IQ, auditory working memory, and musical training and experience. When verbal IQ was controlled for, there was no significant effect of diagnostic group. Adolescents with ASD rated the intensity of the emotions similarly to adolescents with TD and reported greater confidence in their responses when they had correctly (vs. incorrectly) recognized the emotions. These findings are reviewed within the context of the amygdala theory of autism.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 9/2011

Journal of Autism and Developmental Disorders 9/2011 Naar de uitgave