Skip to main content
Top

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

9. Emoties

Auteur : Jan Remmerswaal

Gepubliceerd in: Begeleiden van groepen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Emoties kleuren wat er in groepen gebeurt. Je kunt in groepen alle soorten emoties tegenkomen, van zeer positieve tot zeer negatieve. Er zijn veel emoties; al gauw enkele tientallen. Men gaat er meestal van uit dat er vier universele basisemoties zijn. Deze worden getypeerd als de vier B’s en zijn: boos, bedroefd, bang en blij. Later onderzoek toont aan dat er nog een vijfde basisemotie is: liefde. We geven van elke basisemotie een korte typering. Emoties kunnen behoorlijk ingewikkeld zijn. De emotie die we aan de buitenkant zien, is lang niet altijd de emotie waar het werkelijk om gaat. Achter boosheid kan bijvoorbeeld angst schuilgaan. Anders gezegd: emoties zijn gelaagd. Groepen ervaren en tonen vooral veel emoties in periodes van een belangrijke verandering of overgang. Zo’n overgang noemen we transitie. We bespreken drie fasen tijdens transities. Emoties kunnen onbewust zijn en een heel oude oorsprong hebben. Men spreekt dan van overdracht: daarbij worden oude gevoelens (zoals oud zeer, oude boosheid, oud verdriet en oude angsten) overgedragen op een nieuwe situatie. We geven aan hoe je dit als begeleider kunt herkennen en er goed mee kunt omgaan.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Bridges, W. (2005). Managen van transities. Over de menselijke kant van organisatieveranderingen. Zaltbommel: Thema. (Oorspronkelijk: Managing transitions. Making the most of change. Cambridge, MA: Perseus, 2003.) Bridges, W. (2005). Managen van transities. Over de menselijke kant van organisatieveranderingen. Zaltbommel: Thema. (Oorspronkelijk: Managing transitions. Making the most of change. Cambridge, MA: Perseus, 2003.)
go back to reference Es, R. van (2008). Veranderdiagnose. De onderstroom van organiseren. Deventer: Kluwer. Es, R. van (2008). Veranderdiagnose. De onderstroom van organiseren. Deventer: Kluwer.
go back to reference Gibb, J.R. (1964). Climate for trust formation. In L.P. Leland, J.R. Gibb & K.D. Benne (Eds.), T-group theory and laboratory method (pp. 279–310). New York: Wiley. Gibb, J.R. (1964). Climate for trust formation. In L.P. Leland, J.R. Gibb & K.D. Benne (Eds.), T-group theory and laboratory method (pp. 279–310). New York: Wiley.
go back to reference Harf, R. (2009). Das Gefühl das uns zu Menschen macht. GEO kompakt 20. Hamburg: Gruner und Jahr. Harf, R. (2009). Das Gefühl das uns zu Menschen macht. GEO kompakt 20. Hamburg: Gruner und Jahr.
go back to reference Leijssen, M. (1995). Gids voor gesprekstherapie. Utrecht: De Tijdstroom. Leijssen, M. (1995). Gids voor gesprekstherapie. Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Ofman, D. (1992). Bezieling en kwaliteit in organisaties. Cothen: Servire. Ofman, D. (1992). Bezieling en kwaliteit in organisaties. Cothen: Servire.
go back to reference Remmerswaal, J. (2012). Persoonsdynamica. Professioneel omgaan met emoties. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Remmerswaal, J. (2012). Persoonsdynamica. Professioneel omgaan met emoties. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Royers, T. (2005). Emoties in de zorg. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Royers, T. (2005). Emoties in de zorg. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Shaver, P., Schwartz, J., Kirson, D. & O’Connor, C. (1987). Emotion knowledge: further exploration of a prototype approach. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 1061–1086.CrossRefPubMed Shaver, P., Schwartz, J., Kirson, D. & O’Connor, C. (1987). Emotion knowledge: further exploration of a prototype approach. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 1061–1086.CrossRefPubMed
go back to reference Thooft, L. (1996). Collega’s met familietrekjes. Hoe gezinspatronen zich herhalen op je werk. VB Magazine, 11, 20–23. Thooft, L. (1996). Collega’s met familietrekjes. Hoe gezinspatronen zich herhalen op je werk. VB Magazine, 11, 20–23.
go back to reference Viorst, J. (1988). Noodzakelijk verlies. Baarn: Ambo. (Oorspronkelijk: Necessary losses. New York, Simon & Schuster, 1987.) Viorst, J. (1988). Noodzakelijk verlies. Baarn: Ambo. (Oorspronkelijk: Necessary losses. New York, Simon & Schuster, 1987.)
go back to reference Viorst, J. (1998). Greep op het leven. Ons levenslange gevecht tegen macht en overgave. Amsterdam: Anthos. (Oorspronkelijk: Imperfect control. Our livelong struggles with power and surrender, New York, Simon & Schuster, 1998.) Viorst, J. (1998). Greep op het leven. Ons levenslange gevecht tegen macht en overgave. Amsterdam: Anthos. (Oorspronkelijk: Imperfect control. Our livelong struggles with power and surrender, New York, Simon & Schuster, 1998.)
Metagegevens
Titel
Emoties
Auteur
Jan Remmerswaal
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0725-8_9