Samenvatting
De manier van omgaan met emoties speelt een belangrijke onderliggende rol in de ontwikkeling van psychopathologie en dit is ook het geval bij kinderen en jongeren. Uit onderzoek bij zowel kinderen en jongeren als volwassenen blijkt dat emotiedisregulatie (bijv. beperkt emotioneel bewustzijn, een overmatig gebruik van maladaptieve emotieregulatiestrategieën, een tekort in het gebruik van adaptieve emotieregulatiestrategieën) verband houdt met de ontwikkeling en instandhouding van allerhande vormen van psychopathologie. Daarbij wordt het onderzoek naar de rol van emotieregulatie(strategieën) voor het begrijpen van psychopathologie grotendeels gestuurd vanuit twee visies, namelijk de transdiagnostische visie op emotieregulatie en de emotieregulatie-specificiteitshypothese. In dit hoofdstuk gaan we dieper in op beide visies en illustreren we de rol van emotieregulatie bij zeven klinische groepen: jongeren met depressie, school-burn-out, angst, eetstoornissen, obesitas, verslaving en gedragsproblemen.