Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-12-2010 | Uitgave 4/2010

Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment 4/2010

Emergent Issues in Assessing Personality Pathology: Illustrations from Two Studies of Adolescent Personality and Related Pathology

Tijdschrift:
Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment > Uitgave 4/2010
Auteur:
Lee Anna Clark

Abstract

As illustrated by two articles that each investigate personality pathology and its correlates in adolescents—Aelterman et al. (2010) on obsessive-compulsive personality disorder (OCPD) from a dimensional personality perspective, and Barry and Wallace (2010) on indicators of pathological and normative development of youth narcissism—this commentary discusses four important assessment issues that have become more salient as the field considers a shift, through proposed changes in the DSM, to an approach that incorporates trait dimensions as an important aspect of diagnosis: (1) the importance of using multiple information sources for valid personality/ PD assessment; (2) relations of personality traits to (mal)adaptivity in general and also with regard to (3) trait uni- versus bi-polarity; and (4) whether personality types have incremental predictive value beyond their component personality traits and related pathology. The article also discusses why research on childhood and adolescent personality/ PD is important in addressing these issues.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2010

Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment 4/2010 Naar de uitgave