Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 4/2018

19-09-2018 | Artikelen

Effectonderzoek naar de ouderinterventie Pittige Jaren

Auteurs: Dr. Joyce Weeland, Dr. Rabia R. Chhangur, Dr. Daniëlle van der Giessen, Prof. dr. Walter Matthys, Prof. dr. Bram Orobio de Castro, Prof. dr. Geertjan Overbeek

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 4/2018

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Deze studie onderzoekt of de preventieve variant van de ouderinterventie Pittige Jaren (in het Engels The Incredible Years; IY) effectief is in het verminderen van externaliserende gedragsproblemen en of veronderstelde moderatoren (d.w.z., ernst van probleemgedrag bij aanvang van de interventie, geslacht kind, sociaaleconomische status, gezinssamenstelling en het aantal interventiesessies waaraan ouders deelnamen) invloed hebben op deze effectiviteit.
In een gerandomiseerd gecontroleerd onderzoek, bestaande uit een voormeting, nameting en follow-up, zijn er data verzameld (zowel via vragenlijsten als observaties) van 387 ouders en hun kinderen in de leeftijd van 4–8 jaar (Mleeftijd = 6,21 jaar; SD = 1,33; 55,3 % jongens).
IY leidde tot een toename van positief opvoedgedrag (zowel gerapporteerd als geobserveerd) en een afname van negatief opvoedgedrag en gedragsproblemen bij kinderen (gerapporteerd). We vonden echter geen systematisch bewijs dat de onderzochte moderatoren deze effecten beïnvloedden. Dit wijst erop dat de effecten van IY generaliseerbaar zijn naar een brede populatie in een preventieve setting.
Literatuur
go back to reference Daley, D., Oord, S. van der, Ferrin, M., Danckaerts, M., Doepfner, M., Cortese, S., & Sonuga-Barke, E. J. S. (2014). Behavioral interventions in attention-deficit/hyperactivity disorder: a meta-analysis of randomized controlled trials across multiple outcome domains. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 53(e5), 835–47, 847.e1-5. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2014.05.013.CrossRefPubMed Daley, D., Oord, S. van der, Ferrin, M., Danckaerts, M., Doepfner, M., Cortese, S., & Sonuga-Barke, E. J. S. (2014). Behavioral interventions in attention-deficit/hyperactivity disorder: a meta-analysis of randomized controlled trials across multiple outcome domains. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 53(e5), 835–47, 847.e1-5. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​jaac.​2014.​05.​013.CrossRefPubMed
go back to reference Eyberg, S. M., & Pincus, D. (1999). Eyberg Child Behavior Inventory and Sutter-Eyberg Student Behavior Inventory-Revised: professional manual. Odessa: Psychological Assessment Resources. Eyberg, S. M., & Pincus, D. (1999). Eyberg Child Behavior Inventory and Sutter-Eyberg Student Behavior Inventory-Revised: professional manual. Odessa: Psychological Assessment Resources.
go back to reference Leijten, P., Raaijmakers, M. A. J., Orobio de Castro, B., & Matthys, W. (2016). Incredible Years – Ouderprogramma voor gedragsproblemen bij kinderen uit laagopgeleide en migrantengezinnen. Systeemtherapie, 28, 233–241. Leijten, P., Raaijmakers, M. A. J., Orobio de Castro, B., & Matthys, W. (2016). Incredible Years – Ouderprogramma voor gedragsproblemen bij kinderen uit laagopgeleide en migrantengezinnen. Systeemtherapie, 28, 233–241.
go back to reference Leijten, P., Raaijmakers, M. A., Orobio de Castro, B., Ban, E. van den, & Matthys, W. (2017). Effectiveness of The Incredible Years parenting program for families with socioeconomically disadvantaged and ethnic minority backgrounds. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 46(1), 59–73. https://doi.org/10.1080/15374416.2015.1038823.CrossRef Leijten, P., Raaijmakers, M. A., Orobio de Castro, B., Ban, E. van den, & Matthys, W. (2017). Effectiveness of The Incredible Years parenting program for families with socioeconomically disadvantaged and ethnic minority backgrounds. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 46(1), 59–73. https://​doi.​org/​10.​1080/​15374416.​2015.​1038823.CrossRef
go back to reference McMahon, R. J., Wells, K. C., & Kotler, J. S. (2008). Conduct problems. In E. J. Mash & R. A. Barkley (red.), Treatment of childhood disorders (3e druk. pag. 137–268). New York: Guilford. McMahon, R. J., Wells, K. C., & Kotler, J. S. (2008). Conduct problems. In E. J. Mash & R. A. Barkley (red.), Treatment of childhood disorders (3e druk. pag. 137–268). New York: Guilford.
go back to reference Menting, A. T., Orobio de Castro, B., & Matthys, W. (2015). Effectiviteit van Betere Start, opvoedondersteuning voor (ex-) gedetineerde moeders. Kind & Adolescent, 36(3), 127–145.CrossRef Menting, A. T., Orobio de Castro, B., & Matthys, W. (2015). Effectiviteit van Betere Start, opvoedondersteuning voor (ex-) gedetineerde moeders. Kind & Adolescent, 36(3), 127–145.CrossRef
go back to reference Muthén, L. K., & Muthén, B. O. (2010). Mplus user’s guide (6e druk.). Los Angeles: Muthén & Muthén. Muthén, L. K., & Muthén, B. O. (2010). Mplus user’s guide (6e druk.). Los Angeles: Muthén & Muthén.
go back to reference Perepletchikova, F., & Kazdin, A. E. (2005). Treatment integrity and therapeutic change: issues and research recommendations. Clinical Psychology: Science and Practice, 12, 365–383. Perepletchikova, F., & Kazdin, A. E. (2005). Treatment integrity and therapeutic change: issues and research recommendations. Clinical Psychology: Science and Practice, 12, 365–383.
go back to reference Rothbaum, F., & Weisz, J. R. (1994). Parental caregiving and child externalizing behavior in nonclinical samples: a meta-analysis. Psychological Bulletin, 116, 55–74.CrossRefPubMed Rothbaum, F., & Weisz, J. R. (1994). Parental caregiving and child externalizing behavior in nonclinical samples: a meta-analysis. Psychological Bulletin, 116, 55–74.CrossRefPubMed
go back to reference Scott, S. (2001). Deciding whether interventions for antisocial behaviour work: principles of outcome assessment, and practice in a multicentre trial. European Child and Adolescent Psychiatry, 10, 59–70.CrossRef Scott, S. (2001). Deciding whether interventions for antisocial behaviour work: principles of outcome assessment, and practice in a multicentre trial. European Child and Adolescent Psychiatry, 10, 59–70.CrossRef
go back to reference Webster-Stratton, C. (1989). Dyadic Parent-Child Interaction Coding System – Revised. Unpublished manuscript. Webster-Stratton, C. (1989). Dyadic Parent-Child Interaction Coding System – Revised. Unpublished manuscript.
go back to reference Webster-Stratton, C. (2001b). The Incredible Years: parents and children videotape series: a parenting course (BASIC). Seattle: Incredible Years. Webster-Stratton, C. (2001b). The Incredible Years: parents and children videotape series: a parenting course (BASIC). Seattle: Incredible Years.
go back to reference Weeland, J., Chhangur, R. R., Jaffee, S. R., Giessen, D. van der, Matthys, W., Orobio de Castro, B., & Overbeek, G. (2018). Does The Incredible Years reduce child externalizing problems through improved parenting? The role of child negative affectivity and serotonin transporter linked polymorphic region (5-HTTLPR) genotype. Development and Psychopathology, 30(1), 93–112. https://doi.org/10.1017/S0954579417000499.CrossRefPubMed Weeland, J., Chhangur, R. R., Jaffee, S. R., Giessen, D. van der, Matthys, W., Orobio de Castro, B., & Overbeek, G. (2018). Does The Incredible Years reduce child externalizing problems through improved parenting? The role of child negative affectivity and serotonin transporter linked polymorphic region (5-HTTLPR) genotype. Development and Psychopathology, 30(1), 93–112. https://​doi.​org/​10.​1017/​S095457941700049​9.CrossRefPubMed
go back to reference Weisz, J. R., & Kazdin, A. E. (2010). The present and future of evidence-based psychotherapies for children and adolescents. In J. R. Weisz & A. E. Kazdin (red.), Evidence-based psychotherapies for children and adolescents (Second Edition). New York: Guilford. Weisz, J. R., & Kazdin, A. E. (2010). The present and future of evidence-based psychotherapies for children and adolescents. In J. R. Weisz & A. E. Kazdin (red.), Evidence-based psychotherapies for children and adolescents (Second Edition). New York: Guilford.
go back to reference Wilson, D. B., & Lipsey, M. W. (2001). The role of method in treatment effectiveness research: evidence from meta-analysis. Psychological Methods, 6, 413–429.CrossRefPubMed Wilson, D. B., & Lipsey, M. W. (2001). The role of method in treatment effectiveness research: evidence from meta-analysis. Psychological Methods, 6, 413–429.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Effectonderzoek naar de ouderinterventie Pittige Jaren
Auteurs
Dr. Joyce Weeland
Dr. Rabia R. Chhangur
Dr. Daniëlle van der Giessen
Prof. dr. Walter Matthys
Prof. dr. Bram Orobio de Castro
Prof. dr. Geertjan Overbeek
Publicatiedatum
19-09-2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 4/2018
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-018-0190-y

Andere artikelen Uitgave 4/2018

Kind en adolescent 4/2018 Naar de uitgave

Opmerkelijk

Medicalisering