Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Verslaving 1/2018

19-01-2018 | Artikel

Effectiviteit van preventief werken met een lespakket over gamen

Een RCT in Vlaanderen

Auteurs: Johan Jongbloet, Nina De Paepe, Karen Vanmarcke, Joris Van Damme, Wendy Van Lippevelde

Gepubliceerd in: Verslaving | Uitgave 1/2018

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Preventie van problematisch gamen is nog meer onbekend terrein dan alcohol- en drugspreventie. Het Vlaams expertisecentrum alcohol en andere drugs (VAD) en de UGent evalueerden in het najaar van 2016 een educatieve methodiek ter preventie van problematisch gamen. Er werd gekozen voor een onderzoeksopzet met pre- en postmeting met controlegroep. Bovendien werden de groepen willekeurig ingedeeld (‛randomized controlled trial’ ofwel RCT). De steekproef bestond uit zestien scholen met minstens één klas vijfde- of zesdejaars. De leerlingen beantwoordden een online vragenlijst over hun gamegedrag, kennis rond (verantwoord) gamen, sociale normen, afspraken thuis en eigen-effectiviteit. De leerkrachten vulden na elke les een checklist in waarmee de onderzoekers de implementatiegraad konden monitoren. Een gedragsverandering kon na de interventie niet vastgesteld worden. Wel waren er positieve effecten op determinanten van problematisch gamen. De auteurs vonden een significante verhoging van de kennis van gamen en verantwoord gamen. Daarnaast gaven de kinderen van de interventiegroep ook significant vaker aan dat er thuis afspraken zijn rond hoelang er gegamed mag worden. Ten slotte slaagde de interventie erin om de sociale norm rond gamen bij veelgamers te corrigeren. Op basis van deze studie geven de auteurs aanbevelingen voor implementatie en combinatie van preventieve interventies op school.
Literatuur
go back to reference Ajzen, I. (2005). Attitudes, personality, and behavior. Maidenhead: McGraw-Hill Education. Ajzen, I. (2005). Attitudes, personality, and behavior. Maidenhead: McGraw-Hill Education.
go back to reference DrugLijn (2016a). Online aanbod De DrugLijn. Aantal afgelegde zelftests en kennistests per middel 2009–2015. Brussel: De DrugLijn. DrugLijn (2016a). Online aanbod De DrugLijn. Aantal afgelegde zelftests en kennistests per middel 2009–2015. Brussel: De DrugLijn.
go back to reference DrugLijn (2016b). Evolutie van de contacten bij De DrugLijn volgens middel (pag. 2001–2015). Brussel: De DrugLijn. DrugLijn (2016b). Evolutie van de contacten bij De DrugLijn volgens middel (pag. 2001–2015). Brussel: De DrugLijn.
go back to reference Klein, A., De Cock, R., Rosas, O., Vangeel, J., Minotte, P., & Meerkerk, G.-J. (2013). Click. Compulsive computer use and knowledge needs in Belgium. A multimethod approach. Brussel: Belspo. Klein, A., De Cock, R., Rosas, O., Vangeel, J., Minotte, P., & Meerkerk, G.-J. (2013). Click. Compulsive computer use and knowledge needs in Belgium. A multimethod approach. Brussel: Belspo.
go back to reference Leeuwen, L. van, & Goossens, F. X. (2016). Problematisch gamen: aanbevelingen voor preventie. Utrecht: Trimbos-instituut. Leeuwen, L. van, & Goossens, F. X. (2016). Problematisch gamen: aanbevelingen voor preventie. Utrecht: Trimbos-instituut.
go back to reference Mediaraven & LINC (2016). Onderzoeksrapport Apestaartjaren 6. Gent: Mediaraven/ LINC. Mediaraven & LINC (2016). Onderzoeksrapport Apestaartjaren 6. Gent: Mediaraven/ LINC.
go back to reference Melis, S. (2016). VAD-leerlingenbevraging in het kader van een Drugbeleid Op School. Syntheserapport schooljaar 2014–2015. Brussel: VAD. Melis, S. (2016). VAD-leerlingenbevraging in het kader van een Drugbeleid Op School. Syntheserapport schooljaar 2014–2015. Brussel: VAD.
go back to reference Prince, M. A., Reid, A., Carey, K. B., & Neighbors, C. (2014). Effects of normative feedback for drinkers who consume less than the norm: dodging the boomerang. Psychology of Addictive Behaviors, 28(2), 538.CrossRefPubMedPubMedCentral Prince, M. A., Reid, A., Carey, K. B., & Neighbors, C. (2014). Effects of normative feedback for drinkers who consume less than the norm: dodging the boomerang. Psychology of Addictive Behaviors, 28(2), 538.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Rooij, A. J. van, Schoenmakers, T. M., Eijnden, R. J. J. M. van den, Vermulst, A. A., & Mheen, D. van de (2012). Video game addiction test: validity and psychometric characteristics. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 15(9), 507–511.CrossRef Rooij, A. J. van, Schoenmakers, T. M., Eijnden, R. J. J. M. van den, Vermulst, A. A., & Mheen, D. van de (2012). Video game addiction test: validity and psychometric characteristics. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 15(9), 507–511.CrossRef
go back to reference Velthuizen, B., Looyé, M., Klooster, B. van’t, Lammers, J., & Albert, I. (2016). Richtlijnen verslavingpreventie binnen het onderwijs. Utrecht: Trimbos-instituut. Velthuizen, B., Looyé, M., Klooster, B. van’t, Lammers, J., & Albert, I. (2016). Richtlijnen verslavingpreventie binnen het onderwijs. Utrecht: Trimbos-instituut.
Metagegevens
Titel
Effectiviteit van preventief werken met een lespakket over gamen
Een RCT in Vlaanderen
Auteurs
Johan Jongbloet
Nina De Paepe
Karen Vanmarcke
Joris Van Damme
Wendy Van Lippevelde
Publicatiedatum
19-01-2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Verslaving / Uitgave 1/2018
Print ISSN: 1574-1842
Elektronisch ISSN: 1875-7073
DOI
https://doi.org/10.1007/s12501-018-0154-1

Andere artikelen Uitgave 1/2018

Verslaving 1/2018 Naar de uitgave

Uitgelezen

Uitgelezen