19-01-2018 | Artikel
Effectiviteit van preventief werken met een lespakket over gamen
Een RCT in Vlaanderen
Gepubliceerd in: Verslaving | Uitgave 1/2018
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
Preventie van problematisch gamen is nog meer onbekend terrein dan alcohol- en drugspreventie. Het Vlaams expertisecentrum alcohol en andere drugs (VAD) en de UGent evalueerden in het najaar van 2016 een educatieve methodiek ter preventie van problematisch gamen. Er werd gekozen voor een onderzoeksopzet met pre- en postmeting met controlegroep. Bovendien werden de groepen willekeurig ingedeeld (‛randomized controlled trial’ ofwel RCT). De steekproef bestond uit zestien scholen met minstens één klas vijfde- of zesdejaars. De leerlingen beantwoordden een online vragenlijst over hun gamegedrag, kennis rond (verantwoord) gamen, sociale normen, afspraken thuis en eigen-effectiviteit. De leerkrachten vulden na elke les een checklist in waarmee de onderzoekers de implementatiegraad konden monitoren. Een gedragsverandering kon na de interventie niet vastgesteld worden. Wel waren er positieve effecten op determinanten van problematisch gamen. De auteurs vonden een significante verhoging van de kennis van gamen en verantwoord gamen. Daarnaast gaven de kinderen van de interventiegroep ook significant vaker aan dat er thuis afspraken zijn rond hoelang er gegamed mag worden. Ten slotte slaagde de interventie erin om de sociale norm rond gamen bij veelgamers te corrigeren. Op basis van deze studie geven de auteurs aanbevelingen voor implementatie en combinatie van preventieve interventies op school.