Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-06-2015 | Original Paper | Uitgave 6/2015

Journal of Autism and Developmental Disorders 6/2015

Effectiveness of Community-Based Early Intervention Based on Pivotal Response Treatment

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 6/2015
Auteurs:
Isabel M. Smith, Helen E. Flanagan, Nancy Garon, Susan E. Bryson

Abstract

Preschoolers (n = 118) with autism spectrum disorder (ASD) participated in this prospective effectiveness study of an early intervention program. Treatment entailed parent training and therapist-implemented components, incorporating Pivotal Response Treatment and Positive Behaviour Support. Standardized ability and behavioural measures were gathered prior to and following the 1-year intervention. Analyses were conducted for three groups based on baseline IQ: Higher IQ (≥70; n = 36), Moderately Low IQ (40–69; n = 40), and Very Low IQ (<40, n = 42). Observed gains in key language and cognitive outcomes were significant for all groups. Baseline cognitive scores significantly predicted 1-year outcomes. Results are encouraging for this relatively low-intensity community-based intervention program.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2015

Journal of Autism and Developmental Disorders 6/2015 Naar de uitgave