Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-11-2016 | Original Article | Uitgave 2/2017 Open Access

Cognitive Therapy and Research 2/2017

Effectiveness of an Intervention for Children with Externalizing Behavior and Mild to Borderline Intellectual Disabilities: A Randomized Trial

Tijdschrift:
Cognitive Therapy and Research > Uitgave 2/2017
Auteurs:
Hilde Schuiringa, Maroesjka van Nieuwenhuijzen, Bram Orobio de Castro, John E. Lochman, Walter Matthys

Abstract

This study evaluated the effectiveness of Standing Strong Together (SST), a combined group based parent and child intervention for externalizing behavior in 9–16 year-old children with mild to borderline intellectual disabilities (MBID). Children with externalizing behavior and MBID (IQ from 55 to 85) (N = 169) were cluster randomly assigned to SST combined with care as usual or to care as usual only. SST led to a significant benefit on teacher reported but not on parent reported externalizing behavior. SST had significant effects on parent rated positive parenting and the parent–child relationship. The present study shows that a multicomponent group based intervention for children with MBID is feasible and has the potential to reduce children’s externalizing behavior and improve both parenting behavior and the parent–child relationship.

Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2017

Cognitive Therapy and Research 2/2017 Naar de uitgave