TODO: Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-12-2004 | Artikelen

Effecten van ‘Levensvaardigheden’

Een vaardigheids­programma voor adolescenten

Auteurs: Mevr. Drs Carolien Gravesteijn, Dr. René F. W. Diekstra, Dr. Eric Jan de Wilde, Mevr. Drs Esther Koren

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 4/2004

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting:

Dit artikel beschrijft de kenmerken en effecten van een sociaal-emotioneel vaardigheidsprogramma voor leerlingen uit de derde klas van het voortgezet onderwijs. Een experimentele (n = 412) en een controlegroep (n = 546) werden vergeleken op twee tijdstippen (direct na het programma en twaalf maanden na de voormeting). Leerlingen uit de experimentele groep bleken in vergelijking met die uit de controlegroep significant te zijn vooruitgegaan op: geloof in persoonlijke effectiviteit, zelfwaardering, spanning bij het adequaat uiten van negatieve emoties, intentie om sociale en emotionele vaardigheden te gebruiken en relatie met klasgenoten. Geen verschillen werden gevonden met betrekking tot het adequaat uiten van negatieve emoties en de relatie met leerkrachten.
Literatuur
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
Effecten van ‘Levensvaardigheden’
Een vaardigheids­programma voor adolescenten
Auteurs
Mevr. Drs Carolien Gravesteijn
Dr. René F. W. Diekstra
Dr. Eric Jan de Wilde
Mevr. Drs Esther Koren
Publicatiedatum
01-12-2004
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 4/2004
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060925