Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-10-2024 | Uit de ivoren toren

Effect van kinderopvang

Auteur: Ruben Fukkink

Gepubliceerd in: Management Kinderopvang | Uitgave 5/2024

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Hoe ontwikkelen de hersenen en het gedrag van kinderen zich in de voorschoolse periode? Dat onderzocht Marissa Hofstee voor haar proefschrift. Voor het onderzoek werden 584 kinderen vanaf baby- tot en met de peuterleeftijd gevolgd in het Utrechtse YOUth Baby & Child Cohort. Bij kinderen vanaf vijf maanden werd de hersenactiviteit elektrisch gemeten met een elektro-encefalogram (EEG), waarbij de kinderen in het lab een speciaal ‘badmutsje' kregen met sensoren. Ook de zelfregulatie van het kind werd gemeten, met een vragenlijst die ouders invulden over hun kind. Daarin stonden ook vragen over de opvoeding in de thuissituatie (bijvoorbeeld: in hoeverre ondersteunen ouders hun kind?) en mogelijke risicofactoren in het gezin (bijvoorbeeld stress, armoede of conflicten tussen de partners). Eén vraag ging over de kinderopvang: gaat uw kind naar een kinderdagverblijf en zo ja, hoeveel uur in de week? (Dat laatste bleek gemiddeld 17,5 uur te zijn). Hofstee deelde de uitkomsten van haar onderzoek met een breder publiek tijdens de verdediging van haar proefschrift op 7 juni van dit jaar. Ik focus hier op de uitkomsten uit de deelstudie naar effecten van kinderopvang (en voor de transparantie: ik was betrokken bij deze deelstudie). …
Metagegevens
Titel
Effect van kinderopvang
Auteur
Ruben Fukkink
Publicatiedatum
01-10-2024
Uitgeverij
BSL Media & Learning
Gepubliceerd in
Management Kinderopvang / Uitgave 5/2024
Print ISSN: 1382-4406
Elektronisch ISSN: 2468-1385
DOI
https://doi.org/10.1007/s41190-024-2125-6