Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

16. Eenzaamheid en gamen

Auteur: Jan van der Ploeg

Gepubliceerd in: Eenzaamheid bij jeugdigen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Veel ouders zijn bezorgd dat hun kinderen te lang op het internet blijven gamen. Ze zijn bang dat de schoolprestaties achteruit gaan, dat ze hun vriendschappen verwaarlozen en dat ze vereenzamen. Die kans is er inderdaad als jeugdigen meer dan zestien uur per week gamen. Maar veruit de meeste jeugdigen doen dat niet. Gamen heeft ook positieve kanten: het kan eenzamen helpen om via de game in contact te komen met anderen.
Literatuur
go back to reference Ferguson, C. J. (2007). The good, the bad and the ugly. A meta-analytic review of positive and negative effects of violent videogames. Psychiatric Quarterly, 78, 309–331. CrossRefPubMed Ferguson, C. J. (2007). The good, the bad and the ugly. A meta-analytic review of positive and negative effects of violent videogames. Psychiatric Quarterly, 78, 309–331. CrossRefPubMed
go back to reference Kovess-Masfety, V., Keyes, K., Hamilton, A., Hanson, G., Bitfoi, A., Golitz, D., et al. (2016). Is time spent playing video games associated with mental health, cognitive and social skills in young children? Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 51, 349–357. CrossRefPubMedPubMedCentral Kovess-Masfety, V., Keyes, K., Hamilton, A., Hanson, G., Bitfoi, A., Golitz, D., et al. (2016). Is time spent playing video games associated with mental health, cognitive and social skills in young children? Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 51, 349–357. CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Kowert, R., Domahidia, E., Festl, R., & Quandt, T. (2014). Social gaming, lonelely life? The impact of digital game play on adolescents’social circles. Computers in Human Behavior, 36, 385–390. CrossRef Kowert, R., Domahidia, E., Festl, R., & Quandt, T. (2014). Social gaming, lonelely life? The impact of digital game play on adolescents’social circles. Computers in Human Behavior, 36, 385–390. CrossRef
go back to reference Ploeg, J. D. van der (2015). Kijk op de Nederlandse Jeugd. Antwerpen/Apeldoorn: Garant. Ploeg, J. D. van der (2015). Kijk op de Nederlandse Jeugd. Antwerpen/Apeldoorn: Garant.
Metagegevens
Titel
Eenzaamheid en gamen
Auteur
Jan van der Ploeg
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1953-4_16