TODO: Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-12-2014 | Artikel

Een vertraagd cognitief tempo en ADHD: een overzicht van de recente literatuur

Auteurs: Anna K. Mueller, Janneke Koerts, Lara Tucha, Yvonne Groen, Oliver Tucha

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 6/2014

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Sluggish cognitive tempo (SCT) oftewel een vertraagd cognitief tempo is op het moment een veel besproken onderwerp binnen het kader van de aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD). SCT is een sociaal-emotionele stijl die wordt gekenmerkt door ‘dagdromen’, ‘in de war zijn’, ‘in het niets staren’, ‘vertraagd reageren’ en ‘ongemotiveerd zijn’. Dit artikel geeft een overzicht van de meest recente bevindingen over SCT en ADHD en SCT bij andere aandoeningen. Daarnaast wordt ingegaan op de beschikbare meetinstrumenten voor SCT, de relatie tussen SCT en cognitief functioneren, de invloed van SCT op internaliserende stoornissen zoals depressie en angst en op de effecten van SCT op de schoolprestaties en het sociaal-emotioneel functioneren.
Literatuur
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
Een vertraagd cognitief tempo en ADHD: een overzicht van de recente literatuur
Auteurs
Anna K. Mueller
Janneke Koerts
Lara Tucha
Yvonne Groen
Oliver Tucha
Publicatiedatum
01-12-2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 6/2014
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/s12474-014-0067-7