Skip to main content
Top

2013 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. Een strategie ontwikkelen

Auteurs : Sibrenne Wagenaar, Joitske Hulsebosch

Gepubliceerd in: En nu online ...

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Inleiding

Er is veel mogelijk op het gebied van sociale media, dus waar begin je? Start je een weblog? Maak je een LinkedIn-profiel aan? Sluit je je aan bij een online-netwerk? Begin je met Twitter? In dit hoofdstuk willen we daar wat handvatten voor aanreiken. Wij zijn ervan overtuigd dat het belangrijk is om eerst te gaan experimenteren met sociale media en zo te ervaren wat bij jouw voorkeuren past. Als je wat ervaring hebt opgedaan, hebt afgekeken bij collega-professionals en de onlinecultuur en etiquette wat hebt leren kennen, kun je nadenken over een eigen ‘socialemediastrategie’. Enige ervaring met sociale media maakt het mogelijk om de focus op het technisch leren werken met socialemediatools los te laten en eerst te bedenken welk doel je wilt realiseren, alvorens een tool en activiteiten te kiezen waar je energie in gaat steken.
Voetnoten
1
Bij Firefox als browser kun je dit doen door de RSS-lezer te openen en hierna via ‘voorkeuren’ te kiezen voor ‘huidige pagina instellen’ als startpagina. Bij Internet Explorer kun je een startpagina instellen door via menu ‘Extra’ te klikken op ‘Internet-opties’. Hierna kun je via het tabblad ‘Algemeen’ in het vak ‘Adres’ het adres van de webpagina instellen, of, als de RSS-lezer al open staat, voor ‘Huidige gebruiken’ kiezen.
 
3
Wopereis, I. & Sloep, P. (2009). Het weblog als instrument voor reflectie op leren en handelen. Gepubliceerd op http://​onderzoek.​kennisnet.​nl.
 
4
Wil je meer lezen over personal branding via sociale media, lees dan het boek van Dan Schawbel (2009). Me2.0: Powerful brand to achieve career success. Berkshire: Kaplan Publishers.
 
5
Tapscott, Don & Williams, Anthony D. (2006). Wikinomics: How mass collaboration changes everything. London: Atlantic Books.
 
6
 
7
Weil, M.M. & Rosen, L.D. (1997). Technostress, coping with technology @home @work @play. Chichester: John Wiley & Sons.
 
Metagegevens
Titel
Een strategie ontwikkelen
Auteurs
Sibrenne Wagenaar
Joitske Hulsebosch
Copyright
2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9746-4_3