Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-03-2013 | TOEPASSING IN DE PRAKTIJK | Uitgave 1/2013

Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice 1/2013

Een puzzel die pijn heet

Het beoordelen van pijn bij kinderen met een ernstige verstandelijke beperking

Tijdschrift:
Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice > Uitgave 1/2013
Auteur:
dr. Katinka van Hastenberg-van Dongen
Belangrijke opmerkingen
docent en onderzoeker
Pijn kun je niet zien. Wat je wel kunt zien, is hoe iemand op een pijnprikkel reageert. Kinderenmet een ernstige verstandelijke beperking hebben soms subtiele signalen om pijn te uiten. Ze vormen een bijzondere, heterogene groep kinderen mede gezien hun idiosyncratische manier van communiceren en vaak meervoudige beperkingen. Het is niet altijd gemakkelijk om een verandering in gedrag te observeren, terwijl deze kinderen bij het diagnosticeren van pijn juist afhankelijk zijn van anderen.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice

Met het Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice (NTvEBP) wordt een brug geslagen tussen de wetenschap en de verpleegkundige praktijk van alledag. Want verpleegkundigen professionaliseren voortdurend en zoeken naar wegen om het eigen handelen wetenschappelijk te onderbouwen.

TvZ

Het vakblad TvZ belicht de verpleegkundige praktijk én wetenschap. De diepgaande en wetenschappelijke artikelen gaan over onderzoek, opinie, beleid en management.

BSL Verpleegkundige Totaal

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2013

Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice 1/2013 Naar de uitgave

VAN DE REDACTIE

Pijn