Skip to main content
Top

2020 | OriginalPaper | Hoofdstuk

21. Een protocol voor het omgaan met zelfverwonding op scholen

Auteur : Barent W. Walsh

Gepubliceerd in: Behandeling van zelfverwonding

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Sinds de eerste editie van dit boek werd gepubliceerd in 2006, is het in dit hoofdstuk beschreven protocol voor scholen geïntegreerd in het Signs of Self-Injury Prevention Program. Dit preventieprogramma is ontwikkeld door Screening for Mental Health en The Bridge (Jacobs et al. 2009). Het Signs of Self-Injury Prevention Program bestaat uit twee onderdelen: (1) een handboek en educatieve dvd voor schoolpersoneel (incl. het hieronder beschreven protocol) en (2) een educatieve dvd en gesprekshandleiding voor middelbare scholieren. De dvd voor scholieren bestaat uit drie delen waarin jeugdige acteurs dilemma’s uitbeelden met betrekking tot zelfverwonding bij leeftijdsgenoten. De dvd bevat twee centrale boodschappen voor jongeren: (1) Als je ontdekt dat een leeftijdsgenoot aan zelfverwonding doet, laat hem of haar dan weten dat je je betrokken voelt en vertel het aan een verantwoordelijke volwassene (zoals een schooldecaan) en (2) bespreek de details van de zelfverwonding niet met leeftijdsgenoten, omdat dit hetzelfde gedrag bij anderen kan oproepen (een boodschap die erop gericht is om sociale besmetting te vermijden).
Metagegevens
Titel
Een protocol voor het omgaan met zelfverwonding op scholen
Auteur
Barent W. Walsh
Copyright
2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2393-7_21