Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-10-2021 | Column

Een passie

Auteur: Jacqueline Butti

Gepubliceerd in: KinderopvangTotaal Op de groep | Uitgave 10/2021

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Al meteen toen hij in m'n groep kwam was het duidelijk; deze zevenjarige wilde de hele middag maar een ding: voetballen. Alles wat met voetbal te maken had was heilig voor hem. Dus kon hij genieten van de acties van grootwinkelbedrijven met het nieuwste voetbalboek van dat jaar. Als betrokken pm'er verruilde ik tijdelijk m'n favoriete super voor de plaatjes. Ik moest ze bovendien dan nog beschermen tegen alle andere spaarders die me enthousiast en met smekende puppy-ogen opwachtten bij de uitgang: 'Mevrouw heeft u ….'. Maar eigenlijk ging het Jens vooral om het zélf voetballen, met anderen of desnoods alleen. Zelfs een leek als ik kon zien dat hij voor z'n leeftijd erg behendig was met de bal en ook goed kon samenwerken in het spel. En hij werd alleen maar beter. Waar anderen afhaakten vanwege andere interesses of een druppel regen, bleef hij alleen over op het plein, terwijl hij nog de bal hoog probeerde te houden of op andere tricks oefende. Toch riep het vragen bij me op. Voelt hij zich alleen? Weet hij niet wat hij nog meer kan doen? Moet hij zich niet ook eens op andere vlakken ontwikkelen? Vaak ging ik buiten met hem een praatje maken over zijn sport. Soms probeerde ik al voetballend z'n bal af te pakken, wat meer slapstick leek, maar hem toch wel amuseerde. Toch werd het ook minder uitdagend voor hem om met andere kinderen te voetballen, omdat het niveauverschil steeds groter werd.
Metagegevens
Titel
Een passie
Auteur
Jacqueline Butti
Publicatiedatum
01-10-2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
KinderopvangTotaal Op de groep / Uitgave 10/2021
Print ISSN: 3050-6638
Elektronisch ISSN: 3050-8312
DOI
https://doi.org/10.1007/s41189-021-1120-6