Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde 3/2015

01-03-2015 | Voor de praktijk

Een model voor een online-masterclass over biologische risico’s op de werkvloer

Auteurs: Diny van Faassen, Bert Hoogveld

Gepubliceerd in: TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde | Uitgave 3/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Reguliere cursussen kosten vaak veel (reis)tijd en geld. Er werd een model ontwikkeld voor een interactieve, online-masterclass, dat gebruik maakt van beschikbare, gebruiksvriendelijke en betaalbare software (Google Drive, Adobe Connect). Naast ingangstoets, zelfstudie en online presentatie en discussie met 2 experts presenteerden de cursisten een casus over biologische veiligheid uit hun eigen werkomgeving.
De trial scoorde bij de cursisten een voldoende (mediaan een 7, minimum 4, maximum 8). De verstaanbaarheid van het geluid kon tijdens een test-sessie gedetecteerd worden, en tijdens de online-sessie gecorrigeerd worden. De studieduur was gemiddeld 20 uur, die overeenkwam met een eerder gegeven cursus op dit gebied in contactonderwijs. Echter de cursisten, de experts en de cursusleider waren geen tijd en kosten kwijt aan reizen en verblijf op locatie. Bovendien konden gemiste delen worden ingehaald door achteraf opnames van de online-sessies te bestuderen. De studie-omgeving lijkt ook bruikbaar voor intervisie- en casuïstiekbesprekingen.
Literatuur
1.
go back to reference Rubens W. De didactiek van OpenU masterclasses. Onderwijsinnovatie 2012; 4: 26-27. Rubens W. De didactiek van OpenU masterclasses. Onderwijsinnovatie 2012; 4: 26-27.
2.
go back to reference Bonwell CC, James AE. Active Learning: Creating exitement in the classroom. ASHE-ERIC Higher Education Report No. 1, pp. iii. Washington.The George Washington University, School of Eduction and Human Development, 1991. Bonwell CC, James AE. Active Learning: Creating exitement in the classroom. ASHE-ERIC Higher Education Report No. 1, pp. iii. Washington.The George Washington University, School of Eduction and Human Development, 1991.
3.
go back to reference Merrill MD. First principles of instruction. Educational Technology Research and Development 2002; 50: 43-59.CrossRef Merrill MD. First principles of instruction. Educational Technology Research and Development 2002; 50: 43-59.CrossRef
Metagegevens
Titel
Een model voor een online-masterclass over biologische risico’s op de werkvloer
Auteurs
Diny van Faassen
Bert Hoogveld
Publicatiedatum
01-03-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde / Uitgave 3/2015
Print ISSN: 0929-600X
Elektronisch ISSN: 1876-5858
DOI
https://doi.org/10.1007/s12498-015-0047-8

Andere artikelen Uitgave 3/2015

TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde 3/2015 Naar de uitgave