Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

13. Een hoofdpijndossier

‘Ik denk dus ik maak denkfouten’

Auteur : Dr. Ian Leistikow

Gepubliceerd in: Voorkomen is Beter

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het klinkt misschien gek maar ik ben blij dat de krant over ons wil schrijven. Wij willen graag het hele verhaal bekend maken. Andere ouders kunnen misschien wat leren van wat wij hebben meegemaakt. En andere dokters -zeker wetenook. Ook al blijft het moeilijk om erover te praten, zeker als we bedenken hoe het had kunnen aflopen. Toch wil ik graag het verhaal van Rachel en mij vertellen, liefst ooit ook op tv.
Literatuur
go back to reference Croskerry P, Singhal G, Mamede S. Cognitive debiasing 2: impediments to and strategies for change. BMJ Qual Saf. 2013 Oct;22 Suppl 2:ii65-ii72. Croskerry P, Singhal G, Mamede S. Cognitive debiasing 2: impediments to and strategies for change. BMJ Qual Saf. 2013 Oct;22 Suppl 2:ii65-ii72.
go back to reference Croskerry P, Singhal G, Mamede S. Cognitive debiasing 1: origins of bias and theory of debiasing. BMJ Qual Saf 2013 Oct;22 Suppl 2:ii58-ii64. Croskerry P, Singhal G, Mamede S. Cognitive debiasing 1: origins of bias and theory of debiasing. BMJ Qual Saf 2013 Oct;22 Suppl 2:ii58-ii64.
go back to reference Croskerry P. Clinical cognition and diagnostic error: applications of a dual process model of reasoning. Adv in Health Sci Educ. 2009;14:27–35 Croskerry P. Clinical cognition and diagnostic error: applications of a dual process model of reasoning. Adv in Health Sci Educ. 2009;14:27–35
go back to reference Kahneman D. Thinking, fast and slow. Farrar, Straus and Giroux; New York:2011. Kahneman D. Thinking, fast and slow. Farrar, Straus and Giroux; New York:2011.
go back to reference Reilly JB, Ogdie AR, Von Feldt JM, Myers JS. Teaching about how doctors think: a longitudinal curriculum in cognitive bias and diagnostic error for residents. BMJ Qual Saf 2013;Aug 16.ian Reilly JB, Ogdie AR, Von Feldt JM, Myers JS. Teaching about how doctors think: a longitudinal curriculum in cognitive bias and diagnostic error for residents. BMJ Qual Saf 2013;Aug 16.ian
go back to reference Willemsen R, Stolper E, Leeuwen Y van. Twijfelen aan diagnose is goed. Medisch Contact 2013;juni:1304-7. Willemsen R, Stolper E, Leeuwen Y van. Twijfelen aan diagnose is goed. Medisch Contact 2013;juni:1304-7.
go back to reference Meerendonck H van de, Klein J. Diagnostische denkfout is te voorkomen. Medisch Contact 2012;juli:1648-51. Meerendonck H van de, Klein J. Diagnostische denkfout is te voorkomen. Medisch Contact 2012;juli:1648-51.
go back to reference Graber ML, Kissam S, Payne VL. Cognitive interventions to reduce diagnostic error: a narrative review. BMJ Qual Saf. 2012 Jul;21 (7):535-57. Graber ML, Kissam S, Payne VL. Cognitive interventions to reduce diagnostic error: a narrative review. BMJ Qual Saf. 2012 Jul;21 (7):535-57.
go back to reference Shojania KG, Burton EC, McDonald KM, Goldman L. Changes in rates of autopsy-detected diagnostic errors over time: a systematic review. JAMA. 2003 Jun 4;289(21):2849-56. Shojania KG, Burton EC, McDonald KM, Goldman L. Changes in rates of autopsy-detected diagnostic errors over time: a systematic review. JAMA. 2003 Jun 4;289(21):2849-56.
go back to reference M. Langelaan et al. Monitor Zorggerelateerde Schade 2011/2012. Dossieronderzoek in Nederlandse ziekenhuizen. Nivel EMGO+/VUmc. Utrecht. 2013. M. Langelaan et al. Monitor Zorggerelateerde Schade 2011/2012. Dossieronderzoek in Nederlandse ziekenhuizen. Nivel EMGO+/VUmc. Utrecht. 2013.
Metagegevens
Titel
Een hoofdpijndossier
Auteur
Dr. Ian Leistikow
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2054-7_13