Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Psychotherapie 3/2000

01-06-2000

Een geprotocolleerde leerervaring voor de GZ-psycholoog?

Auteur: S. Schagen

Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Psychotherapie | Uitgave 3/2000

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Zo'n tien jaar geleden is er in Nederland, mede op initiatief van de redactie van het Tijdschrift voor Psychotherapie, heel wat gedelibereerd over leertherapie. Over het verplichte karakter ervan, over de verplichte minimale omvang (50 zittingen), over het tijdstip in de opleiding, over de relatie met andere lopende of afgesloten behandelingen, over de kosten, over de gewenste therapievorm, over de kwalificaties van de leertherapeuten, over nog duizend en een andere aspecten.
Literatuur
go back to reference Abraham, R.E. (1991). Leertherapie – consensus en controversen. Ongepubliceerde voordracht. Abraham, R.E. (1991). Leertherapie – consensus en controversen. Ongepubliceerde voordracht.
go back to reference Bakker-de Pree, B.J. (1990). Leertherapie: ‘passe-partout’ of ‘finishing touch’? Tijdschrift voor Psychotherapie, 16, 166-172. Bakker-de Pree, B.J. (1990). Leertherapie: ‘passe-partout’ of ‘finishing touch’? Tijdschrift voor Psychotherapie, 16, 166-172.
go back to reference Berkestijn, H. van (1995). De groep als kijkdoos. Tijdschrift voor Psychotherapie, 21, 545-549. Berkestijn, H. van (1995). De groep als kijkdoos. Tijdschrift voor Psychotherapie, 21, 545-549.
go back to reference Beutler, L.E., Machado, P.P.P., & Allstetter Neufeldt, S. (1994). Therapist variables. In: Bergin, A.E. & Garfield, S.L. (eds.), Handbook of Psychotherapy and Behavior Change. New York, Wiley. Beutler, L.E., Machado, P.P.P., & Allstetter Neufeldt, S. (1994). Therapist variables. In: Bergin, A.E. & Garfield, S.L. (eds.), Handbook of Psychotherapy and Behavior Change. New York, Wiley.
go back to reference Blécourt, A. de (1990). Een psychoanalytische opleiding. Tijdschrift voor Psychotherapie, 16, 220-238. Blécourt, A. de (1990). Een psychoanalytische opleiding. Tijdschrift voor Psychotherapie, 16, 220-238.
go back to reference Bleijenberg, G., & Schippers, G.M. (1990). Rationeel-emotieve leertherapie, ervaringen en werkwijze. Tijdschrift voor Psychotherapie, 16, 115-122. Bleijenberg, G., & Schippers, G.M. (1990). Rationeel-emotieve leertherapie, ervaringen en werkwijze. Tijdschrift voor Psychotherapie, 16, 115-122.
go back to reference Bolten, M.P., Klip, E.C., & Schagen, S. (red.) (1991). Leertherapie. Speciale uitgave van het Tijdschrift voor Psychotherapie. Bolten, M.P., Klip, E.C., & Schagen, S. (red.) (1991). Leertherapie. Speciale uitgave van het Tijdschrift voor Psychotherapie.
go back to reference Darongkamas, J., Burton, M.V., & Cushway, D. (1994). The use of personal therapy by clinical psychologists working in the NHS in the United Kingdom. Clinical Psychology and Psychotherapy, 1, 165-173.CrossRef Darongkamas, J., Burton, M.V., & Cushway, D. (1994). The use of personal therapy by clinical psychologists working in the NHS in the United Kingdom. Clinical Psychology and Psychotherapy, 1, 165-173.CrossRef
go back to reference Dyck, R. van (1989). Verplichte leertherapie. MGv, 44, 342-343. Dyck, R. van (1989). Verplichte leertherapie. MGv, 44, 342-343.
go back to reference Everts, D.E. (1990). Leertherapie, een kwestie van effect of affect? Tijdschrift voor Psychotherapie, 16, 1-11. Everts, D.E. (1990). Leertherapie, een kwestie van effect of affect? Tijdschrift voor Psychotherapie, 16, 1-11.
go back to reference Haas, O.P. de (1989). Leertherapie ter discussie? Tijdschrift voor Psychotherapie, 15, 341-347. Haas, O.P. de (1989). Leertherapie ter discussie? Tijdschrift voor Psychotherapie, 15, 341-347.
go back to reference Holzman, L.A., Searight, H.R., & Hughes, H.M. (1996). Clinical psychology graduate students and personal psychotherapy: results of an exploratory survey. Professional Psychology: Research and Practice, 27, 98-101.CrossRef Holzman, L.A., Searight, H.R., & Hughes, H.M. (1996). Clinical psychology graduate students and personal psychotherapy: results of an exploratory survey. Professional Psychology: Research and Practice, 27, 98-101.CrossRef
go back to reference Lange, A. (1992). Kritiek op de verplichte leertherapie en een alternatief. Dth, 12, 200-211. Lange, A. (1992). Kritiek op de verplichte leertherapie en een alternatief. Dth, 12, 200-211.
go back to reference Lange, A. (1994). Nicht-schulenspezifische Faktoren und die Pflicht zur Lehrtherapie: Eine Kritische Auseinandersetzung. Psychologische Rundschau, 45, 148-156. Lange, A. (1994). Nicht-schulenspezifische Faktoren und die Pflicht zur Lehrtherapie: Eine Kritische Auseinandersetzung. Psychologische Rundschau, 45, 148-156.
go back to reference Linden, P.T.H.M. van der (1991). Als patiënt opgenomen in de grote groep. Tijdschrift voor Psychotherapie, 17, 3-11. Linden, P.T.H.M. van der (1991). Als patiënt opgenomen in de grote groep. Tijdschrift voor Psychotherapie, 17, 3-11.
go back to reference Macran, S., Stiles, W.B., & Smith, J.A. (1999). How does personal therapy affect therapist's practice? Journal of Counseling Psychology, 46, 419-431.CrossRef Macran, S., Stiles, W.B., & Smith, J.A. (1999). How does personal therapy affect therapist's practice? Journal of Counseling Psychology, 46, 419-431.CrossRef
go back to reference Mahoney, M (1993). Human Change Processes. New York, Basic Books. Mahoney, M (1993). Human Change Processes. New York, Basic Books.
go back to reference Pope, K.S., & Tabachnick, B.G. (1994). Therapists as patients: a national survey of psychologists’ experiences, problems, and beliefs. Professional Psychology: Research and Practice, 25, 247-258.CrossRef Pope, K.S., & Tabachnick, B.G. (1994). Therapists as patients: a national survey of psychologists’ experiences, problems, and beliefs. Professional Psychology: Research and Practice, 25, 247-258.CrossRef
go back to reference Praag-van Asperen, H. van (1991). Reactie leertherapie 1. Tijdschrift voor Psychotherapie, 17. Praag-van Asperen, H. van (1991). Reactie leertherapie 1. Tijdschrift voor Psychotherapie, 17.
go back to reference Reactie leertherapie 3 (1991). Tijdschrift voor Psychotherapie, 17, 141-143. Reactie leertherapie 3 (1991). Tijdschrift voor Psychotherapie, 17, 141-143.
go back to reference Reactie leertherapie 4 (1991). Tijdschrift voor Psychotherapie, 17, 143-146. Reactie leertherapie 4 (1991). Tijdschrift voor Psychotherapie, 17, 143-146.
go back to reference Stein, D.M., & Lambert, M.J. (1995). Graduate training in psychotherapy: are therapy outcomes enhanced? Journal of Consulting and Clinical Psychology, 63, 182-196.CrossRefPubMed Stein, D.M., & Lambert, M.J. (1995). Graduate training in psychotherapy: are therapy outcomes enhanced? Journal of Consulting and Clinical Psychology, 63, 182-196.CrossRefPubMed
go back to reference Trijsburg, R.W., Duivenvoorden, H.J., Stronks, D.L., & Schagen, S. (1994). Leertherapie in Nederland. Tijdschrift voor Psychotherapie, 20, 2-30. Trijsburg, R.W., Duivenvoorden, H.J., Stronks, D.L., & Schagen, S. (1994). Leertherapie in Nederland. Tijdschrift voor Psychotherapie, 20, 2-30.
go back to reference Winkel, J.H.M. van (1991). Leertherapie: obstakel of kunstwerk in de gedragstherapeutische opleidingsroute. Gedragstherapie, 24, 209-216. Winkel, J.H.M. van (1991). Leertherapie: obstakel of kunstwerk in de gedragstherapeutische opleidingsroute. Gedragstherapie, 24, 209-216.
go back to reference Wit, J. de (1991). Leertherapie en kinder- en jeugdtherapie. Tijdschrift voor Psychotherapie, 17, 156-160. Wit, J. de (1991). Leertherapie en kinder- en jeugdtherapie. Tijdschrift voor Psychotherapie, 17, 156-160.
go back to reference Zwanikken, G.J. (1990). De leertherapie in de opleiding tot psychiater. Tijdschrift voor Psychotherapie, 16, 284-290. Zwanikken, G.J. (1990). De leertherapie in de opleiding tot psychiater. Tijdschrift voor Psychotherapie, 16, 284-290.
Metagegevens
Titel
Een geprotocolleerde leerervaring voor de GZ-psycholoog?
Auteur
S. Schagen
Publicatiedatum
01-06-2000
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Tijdschrift voor Psychotherapie / Uitgave 3/2000
Print ISSN: 0165-1188
Elektronisch ISSN: 1876-5637
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03061918

Andere artikelen Uitgave 3/2000

Tijdschrift voor Psychotherapie 3/2000 Naar de uitgave