Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 1/2010

01-04-2010 | SCHATEILAND

EEN GEDRAGSTHERAPEUTISCH COMPUTERSPEL

Auteur: Dr. Veronika Brezinka

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 1/2010

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

samenvatting

Computerspellen kunnen een nuttige bijdrage leveren bij zowel somatische als psychologische behandelingen van kinderen en jeugdigen. Voor verschillende ziektebeelden – bijvoorbeeld kanker, overgewicht, astma en diabetes – zijn inmiddels computerspellen als hulpmiddel ontwikkeld om kinderen op een innovatieve en eigentijdse manier te bereiken. Het door de Universiteit van Zurich ontwikkelde spel Schateiland is wereldwijd het eerste gedragstherapeutische computerspel. Het spel dient om de therapeut te ondersteunen. Kinderen leren het psycho-educatieve raamwerk van de cognitieve gedragstherapie op een speelse manier begrijpen en kunnen ermee oefenen.
Literatuur
go back to reference Anderson, C.A. (2004). An update on the effects of playingviolent video games.Journal of Adolescence, 27(1), 113–122.PubMedCrossRef Anderson, C.A. (2004). An update on the effects of playingviolent video games.Journal of Adolescence, 27(1), 113–122.PubMedCrossRef
go back to reference Barrett, P., Lowry-Webster H., Turner, C. (2000).Friends forChildren Workbook. Bowen Hills: Australian Academic Press. Barrett, P., Lowry-Webster H., Turner, C. (2000).Friends forChildren Workbook. Bowen Hills: Australian Academic Press.
go back to reference Bremer, J. (2005). The internet and children: advantagesand disadvantages.Child & Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 14, 405-428.CrossRef Bremer, J. (2005). The internet and children: advantagesand disadvantages.Child & Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 14, 405-428.CrossRef
go back to reference Brezinka, V. (2007). Schatzsuche - ein Computerspiel zur Unterstützungder kognitiv-verhaltenstherapeutischen Behandlungvon Kindern.Verhaltenstherapie, 17(3), 191-194.CrossRef Brezinka, V. (2007). Schatzsuche - ein Computerspiel zur Unterstützungder kognitiv-verhaltenstherapeutischen Behandlungvon Kindern.Verhaltenstherapie, 17(3), 191-194.CrossRef
go back to reference Brezinka, V. (2008). Treasure Hunt - a serious game to supportpsychotherapeutic treatment of children. In S.K. Andersen(Ed.), Vol. 136.eHealth beyond the horizon - get IT there(pp. 71–76). Amsterdam: IOS Press. Brezinka, V. (2008). Treasure Hunt - a serious game to supportpsychotherapeutic treatment of children. In S.K. Andersen(Ed.), Vol. 136.eHealth beyond the horizon - get IT there(pp. 71–76). Amsterdam: IOS Press.
go back to reference Brezinka, V., Goetz, U., & Suter, B. (Eds.). (2007).Serious Game Design für die Psychotherapie. Zürich: Edition cyberfiction. Brezinka, V., Goetz, U., & Suter, B. (Eds.). (2007).Serious Game Design für die Psychotherapie. Zürich: Edition cyberfiction.
go back to reference Brezinka, V., & Hovestadt, L. (2007). Serious games cansupport psychotherapy of children and adolescents. In A. Holzinger(Ed.),USAB 2007, Lecture Notes in Computer Science4799 (pp. 359-366). Berlin: Springer. Brezinka, V., & Hovestadt, L. (2007). Serious games cansupport psychotherapy of children and adolescents. In A. Holzinger(Ed.),USAB 2007, Lecture Notes in Computer Science4799 (pp. 359-366). Berlin: Springer.
go back to reference Dodge, K.A., & Newman, J.P. (1981). Biased decision-makingprocesses in aggressive boys.Journal of Abnormal Psychology,90(4), 375–379.PubMedCrossRef Dodge, K.A., & Newman, J.P. (1981). Biased decision-makingprocesses in aggressive boys.Journal of Abnormal Psychology,90(4), 375–379.PubMedCrossRef
go back to reference Dodge, K.A., & Rabiner, D.L. (2004). Returning to roots: onsocial information processing and moral development.ChildDevelopment, 75, 1003-1008. Dodge, K.A., & Rabiner, D.L. (2004). Returning to roots: onsocial information processing and moral development.ChildDevelopment, 75, 1003-1008.
go back to reference Funk, J.B. (2005). Children’s exposure to violent video gamesand desensitization to violence.Child & Adolescent PsychiatricClinics of North America, 14, 387–404.CrossRef Funk, J.B. (2005). Children’s exposure to violent video gamesand desensitization to violence.Child & Adolescent PsychiatricClinics of North America, 14, 387–404.CrossRef
go back to reference Griffiths, M. (2003). The therapeutic use of videogames inchildhood and adolescence.Clinical Child Psychology andPsychiatry, 8(4), 547-554.CrossRef Griffiths, M. (2003). The therapeutic use of videogames inchildhood and adolescence.Clinical Child Psychology andPsychiatry, 8(4), 547-554.CrossRef
go back to reference Kendall, P.C. (1990).Coping Cat Workbook: Available from P.C. Kendall, Department of Psychology, Temple University,Philadelphia, PA 19122. Kendall, P.C. (1990).Coping Cat Workbook: Available from P.C. Kendall, Department of Psychology, Temple University,Philadelphia, PA 19122.
go back to reference Lange, A., Ruwaard, J., Schrieken, B., Broeksteeg, J.,Tienhoven, S. van, Jager, J., & Emmelkamp, P. (2007).Geprotocolleerde cognitieve gedragstherapie van klinische ensubklinische paniekstoornis via het internet: de behandelingen de resultaten van een gecontroleerde gerandomiseerdetrial.Directieve Therapie, 27, 73-105. Lange, A., Ruwaard, J., Schrieken, B., Broeksteeg, J.,Tienhoven, S. van, Jager, J., & Emmelkamp, P. (2007).Geprotocolleerde cognitieve gedragstherapie van klinische ensubklinische paniekstoornis via het internet: de behandelingen de resultaten van een gecontroleerde gerandomiseerdetrial.Directieve Therapie, 27, 73-105.
go back to reference Lange, A., Schrieken, B., Scheijde, R., Broeksteeg, J., Ruwaard, J., Schrijver, M., Mehra, S., Ven, J.P. van de, & Emmelkamp, P. (2005). Interapy. Diagnostiek en geprotocolleerde behandeling van welomschreven stoornissen via internet.Tijdschrift voor Psychotherapie, 31, 355-376. CrossRef Lange, A., Schrieken, B., Scheijde, R., Broeksteeg, J., Ruwaard, J., Schrijver, M., Mehra, S., Ven, J.P. van de, & Emmelkamp, P. (2005). Interapy. Diagnostiek en geprotocolleerde behandeling van welomschreven stoornissen via internet.Tijdschrift voor Psychotherapie, 31, 355-376. CrossRef
go back to reference Lange, A., Ven, J.P. van de, Schrieken, B., & Emmelkamp,P.M.G. (2001). Interapy. Treatment of posttraumatic stressthrough the Internet: a controlled trial.Journal of BehaviorTherapy and Experimental Psychiatry, 32(2), 73-90.CrossRef Lange, A., Ven, J.P. van de, Schrieken, B., & Emmelkamp,P.M.G. (2001). Interapy. Treatment of posttraumatic stressthrough the Internet: a controlled trial.Journal of BehaviorTherapy and Experimental Psychiatry, 32(2), 73-90.CrossRef
go back to reference Marks, I.M., Mataix-Cols, D., Kenwright, M., Cameron,R., Hirsch, S., & Gega, L. (2003). Pragmatic evaluation ofcomputer-aided self-help for anxiety and depression.BritishJournal of Psychiatry, 183(1), 57-65.CrossRef Marks, I.M., Mataix-Cols, D., Kenwright, M., Cameron,R., Hirsch, S., & Gega, L. (2003). Pragmatic evaluation ofcomputer-aided self-help for anxiety and depression.BritishJournal of Psychiatry, 183(1), 57-65.CrossRef
go back to reference Prensky, M. (2001).Digital game-based learning. New York:McGraw Hill. Prensky, M. (2001).Digital game-based learning. New York:McGraw Hill.
go back to reference Proudfoot, J., Goldberg, D., Mann, A., Everitt, B., Marks, I.,& Gray, J.A. (2003). Computerized, interactive, multimediacognitive-behavioural program for anxiety and depression ingeneral practice.Psychological Medicine, 33, 217–227.PubMedCrossRef Proudfoot, J., Goldberg, D., Mann, A., Everitt, B., Marks, I.,& Gray, J.A. (2003). Computerized, interactive, multimediacognitive-behavioural program for anxiety and depression ingeneral practice.Psychological Medicine, 33, 217–227.PubMedCrossRef
go back to reference Riva, G. (2005). Virtual Reality in Psychotherapy: Review.CyberPsychology & Behavior, 8, 220–230.CrossRef Riva, G. (2005). Virtual Reality in Psychotherapy: Review.CyberPsychology & Behavior, 8, 220–230.CrossRef
go back to reference Stallard, P. (2003). Think good - feel good.A cognitivebehaviour therapy workbook for children and young people.Chichester: John Wiley & Sons, Ltd. Stallard, P. (2003). Think good - feel good.A cognitivebehaviour therapy workbook for children and young people.Chichester: John Wiley & Sons, Ltd.
Metagegevens
Titel
EEN GEDRAGSTHERAPEUTISCH COMPUTERSPEL
Auteur
Dr. Veronika Brezinka
Publicatiedatum
01-04-2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 1/2010
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-010-0004-8

Andere artikelen Uitgave 1/2010

Kind & Adolescent Praktijk 1/2010 Naar de uitgave

GEZIEN EN GELEZEN

koele kikker

ALS JE ’T MIJ VRAGT

Zoë, dertien jaar