Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-10-2001 | Artikelen

Een cross-culturele vergelijking van emotionele problemen en gedragsproblemen bij Nederlandse kinderen en Turkse migrantenkinderen

Auteurs: A. A. M. Crijnen, F. C. Verhulst

Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Kindergeneeskunde | Uitgave 5/2001

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Werkers in de somatische en geestelijke gezondheidszorg moeten hun methoden, kennis en vaardigheden aanpassen om adequate zorg te verlenen aan migrantenkinderen en hun ouders. Onderzoek naar de prevalentie van emotionele stoornissen en gedragsstoornissen in verschillende culturen, en naar de factoren die het risico op deze stoornissen verhogen of juist verlagen, ondersteunt het klinisch denken en handelen. Beschreven worden twee studies waarin de prevalentie van deze stoornissen en de risicofactoren in verschillende culturen vergeleken worden, gebruikmakend van de Child Behavior Checklist ( CBLL), een oudervragenlijst die probleemscores oplevert.
Nederlandse kinderen en adolescenten vertonen weinig emotionele stoornissen en gedragsstoornissen in vergelijking met kinderen in elf andere landen, gemeten met dezelfde methodologie. Nederland springt er echter negatief uit met het niveau van aandachtsproblemen, dat boven het gemiddelde van alle kinderen in alle culturen tezamen ligt. Zweden en Duitsland scoren in alle gevallen lager, hetgeen aangeeft dat er ook voor de Nederlandse jeugd nog ruimte is om het niveau van emotionele problemen en gedragsproblemen te verlagen.
Turkse migrantenkinderen en adolescenten in Nederland scoren hoger dan Nederlandse kinderen op zowel internaliseren als externaliseren en hoger dan kinderen in Turkije op externaliseren, alle gemeten met de cbcl. Het verschil tussen migrantenkinderen en Nederlandse kinderen is groter dan het verschil tussen migrantenkinderen en kinderen in Turkije. Uitgesproken zijn de verschillen op het cbcl–syndroom angstig/depressief, waar migrantenkinderen het hoogst scoren. Ondersteuning wordt gevonden voor de gedachte dat toename van de integratie leidt tot reductie van problemen. Psychische stoornissen bij de ouders, veroordelingen en gevangenschap, echtelijke problemen, armoede en overbelasting van de moeders verhogen het risico op emotionele problemen en gedragsproblemen bij migrantenkinderen aanzienlijk.
Literatuur
go back to reference Achenbach TM. Manual for the Child Behavior Checklist/4−18 and 1991 Profile. Burlington, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry, 1991. Achenbach TM. Manual for the Child Behavior Checklist/4−18 and 1991 Profile. Burlington, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry, 1991.
go back to reference Verhulst FC, Ende J van der, Koot JM. Handleiding voor de CBCL/4−18. Rotterdam: Afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie, Sophia Kinderziekenhuis/Academisch Ziekenhuis Rotterdam/Erasmus Universiteit Rotterdam, 1996. Verhulst FC, Ende J van der, Koot JM. Handleiding voor de CBCL/4−18. Rotterdam: Afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie, Sophia Kinderziekenhuis/Academisch Ziekenhuis Rotterdam/Erasmus Universiteit Rotterdam, 1996.
go back to reference Achenbach TM. Manual for the Teachers Report Form and 1991 Profile. Burlington, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry, 1991. Achenbach TM. Manual for the Teachers Report Form and 1991 Profile. Burlington, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry, 1991.
go back to reference Verhulst FC, Ende J van der, Koot JM. Handleiding voor de Youth Self Report. Rotterdam: Afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie, Sophia Kinderziekenhuis/Academisch Ziekenhuis Rotterdam/Erasmus Universiteit Rotterdam, 1997. Verhulst FC, Ende J van der, Koot JM. Handleiding voor de Youth Self Report. Rotterdam: Afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie, Sophia Kinderziekenhuis/Academisch Ziekenhuis Rotterdam/Erasmus Universiteit Rotterdam, 1997.
go back to reference Verhulst FC, Ende J van der, Ferdinand RF, Kasius MC. The prevalence of DSM-III-R diagnoses in a national sample of Dutch adolescents. Arch Gen Psychiatr 1997;54:329−36.PubMed Verhulst FC, Ende J van der, Ferdinand RF, Kasius MC. The prevalence of DSM-III-R diagnoses in a national sample of Dutch adolescents. Arch Gen Psychiatr 1997;54:329−36.PubMed
go back to reference Crijnen AAM, Achenbach TM, Verhulst FC. Comparisons of problems reported by parents of children in 12 cultures: Total problems, externalizing, and internalizing. J Am Acad Child Adolescent Psychiatr 1997;36:1269−77. Crijnen AAM, Achenbach TM, Verhulst FC. Comparisons of problems reported by parents of children in 12 cultures: Total problems, externalizing, and internalizing. J Am Acad Child Adolescent Psychiatr 1997;36:1269−77.
go back to reference Crijnen AAM, Achenbach TM, Verhulst FC. Problems reported by parents of children in multiple cultures: The Child Behavior Checklist syndrome constructs. Am J Psychiatr 1999;156:569−74.PubMed Crijnen AAM, Achenbach TM, Verhulst FC. Problems reported by parents of children in multiple cultures: The Child Behavior Checklist syndrome constructs. Am J Psychiatr 1999;156:569−74.PubMed
go back to reference Cantwell DP. Attention deficit disorder: A review of the past 10 years. In: Hertzig ME, Farber EA (eds.). Annual progress in child psychiatry and child development: 1997. Bristol, PA: Brunner/Mazel, 1998: 205−16. Cantwell DP. Attention deficit disorder: A review of the past 10 years. In: Hertzig ME, Farber EA (eds.). Annual progress in child psychiatry and child development: 1997. Bristol, PA: Brunner/Mazel, 1998: 205−16.
go back to reference AACAP. Practice parameters for the assessment and treatment of children, adolescents, and adults with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. J Am Acad Child Adolescent Psychiatr 1997;36(Supplement):85S−121S. AACAP. Practice parameters for the assessment and treatment of children, adolescents, and adults with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. J Am Acad Child Adolescent Psychiatr 1997;36(Supplement):85S−121S.
go back to reference Barkley RA. Attention-deficit/hyperactivity disorder, self-regulation, and time: Toward a more comprehensive theory. J Develop Behav Pediatrics 1997;18:271−9. Barkley RA. Attention-deficit/hyperactivity disorder, self-regulation, and time: Toward a more comprehensive theory. J Develop Behav Pediatrics 1997;18:271−9.
go back to reference Swanson JM, Kraemer HC, Hinshaw SP, et al. Clinical relevance of the primary findings of the MTA: Success rates based on severity of ADHD and ODD symptoms at the end of treatment. J Am Acad Child Adolescent Psychiatr 2001;40:168−79.CrossRef Swanson JM, Kraemer HC, Hinshaw SP, et al. Clinical relevance of the primary findings of the MTA: Success rates based on severity of ADHD and ODD symptoms at the end of treatment. J Am Acad Child Adolescent Psychiatr 2001;40:168−79.CrossRef
go back to reference Prins P, Hamaker E. De nog niet gelopen race tussen medicatie en gedragstherapie bij ADHD. Achter de schermen van de MTA-studie. Gedragstherapie 2000;33:267−82. Prins P, Hamaker E. De nog niet gelopen race tussen medicatie en gedragstherapie bij ADHD. Achter de schermen van de MTA-studie. Gedragstherapie 2000;33:267−82.
go back to reference Bengi-Arslan L, Verhulst, FC, Ende J van der, Erol N. Understanding childhood (problem) behaviors from a cultural perspective: comparison of problem behaviors and competencies in Turkish immigrant, Turkish and Dutch children. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 1997;32:477−84.PubMed Bengi-Arslan L, Verhulst, FC, Ende J van der, Erol N. Understanding childhood (problem) behaviors from a cultural perspective: comparison of problem behaviors and competencies in Turkish immigrant, Turkish and Dutch children. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 1997;32:477−84.PubMed
go back to reference Crijnen AAM, Bengi-Arslan L, Verhulst FC. Teacher-reported problem behavior in Turkish immigrant and Dutch children : a cross-cultural comparison. Acta Psychiat Scand 2000;102:439−44.CrossRefPubMed Crijnen AAM, Bengi-Arslan L, Verhulst FC. Teacher-reported problem behavior in Turkish immigrant and Dutch children : a cross-cultural comparison. Acta Psychiat Scand 2000;102:439−44.CrossRefPubMed
go back to reference Hofstede G. Cultures and organizations: software of the mind. London: McGraw-Hill; 1991. Hofstede G. Cultures and organizations: software of the mind. London: McGraw-Hill; 1991.
go back to reference Sowa H, Crijnen AAM, Bengi-Arslan L, Verhulst FC. Factors associated with problem behaviors in Turkish immigrant children in the Netherlands. Soc Psychiatr Epidemiol 2000;35:177−84.CrossRef Sowa H, Crijnen AAM, Bengi-Arslan L, Verhulst FC. Factors associated with problem behaviors in Turkish immigrant children in the Netherlands. Soc Psychiatr Epidemiol 2000;35:177−84.CrossRef
go back to reference LaFromboise T, Coleman HL, Gerton J. Psychological impact of biculturalism: Evidence and theory. Psychol Bull 1993;114:395−12.CrossRefPubMed LaFromboise T, Coleman HL, Gerton J. Psychological impact of biculturalism: Evidence and theory. Psychol Bull 1993;114:395−12.CrossRefPubMed
go back to reference Feehan M, McGee R, Williams SM, Nada-Raja S. Models of adolescent psychopathology: Childhood risk and the transition to adulthood. J Am Acad Child Adolescent Psychiatr 1995;34:670−9.CrossRef Feehan M, McGee R, Williams SM, Nada-Raja S. Models of adolescent psychopathology: Childhood risk and the transition to adulthood. J Am Acad Child Adolescent Psychiatr 1995;34:670−9.CrossRef
go back to reference Sandler IN, Kim-Bae LS, MacKinnon D. Coping and negative appraisal as mediators between control beliefs and psychological symptoms in children of divorce. J Clinic Child Psychology 2000;29:336−47.CrossRef Sandler IN, Kim-Bae LS, MacKinnon D. Coping and negative appraisal as mediators between control beliefs and psychological symptoms in children of divorce. J Clinic Child Psychology 2000;29:336−47.CrossRef
go back to reference Wolchik SA, West SG, Sandler IN, et al. An experimental evaluation of theory-based mother and mother-child programs for children of divorce. J Consulting Clin Psychol 2000;68:843−56.CrossRef Wolchik SA, West SG, Sandler IN, et al. An experimental evaluation of theory-based mother and mother-child programs for children of divorce. J Consulting Clin Psychol 2000;68:843−56.CrossRef
go back to reference Arkar HDE. Effect of psychiatric labels on attitudes toward mental illness in a Turkish sample. Int J Soc Psychiatr 1994;40:205−13.CrossRef Arkar HDE. Effect of psychiatric labels on attitudes toward mental illness in a Turkish sample. Int J Soc Psychiatr 1994;40:205−13.CrossRef
go back to reference Berry JW, Segall MH, Dasen PR. Cross-cultural psychology: research and implications. New York: Cambridge University Press, 1992. Berry JW, Segall MH, Dasen PR. Cross-cultural psychology: research and implications. New York: Cambridge University Press, 1992.
Metagegevens
Titel
Een cross-culturele vergelijking van emotionele problemen en gedragsproblemen bij Nederlandse kinderen en Turkse migrantenkinderen
Auteurs
A. A. M. Crijnen
F. C. Verhulst
Publicatiedatum
01-10-2001
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Tijdschrift voor Kindergeneeskunde / Uitgave 5/2001
Print ISSN: 0376-7442
Elektronisch ISSN: 1875-6840
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03061330

Andere artikelen Uitgave 5/2001

Tijdschrift voor Kindergeneeskunde 5/2001 Naar de uitgave