Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 7/2021

07-06-2021 | Opinie

Een academische houding moet je leren

Auteurs: Jean Muris, Roger Damoiseaux

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 7/2021

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Academisering van de huisartsopleiding moet ervoor zorgen dat de opleiding kritisch denkende huisartsen aflevert die verdergaan dan het aanbieden van geprotocolleerde zorg. Om dat vorm te geven is het gewenst de kloof tussen zorg, onderwijs en onderzoek te dichten. Hierdoor krijgen huisartsen meer relevante kennis tot hun beschikking en kunnen ze die kennis beter overdragen en ook toepassen op zowel klinische gebieden als onderwijstaken. Een goede arts is, net als een goede onderzoeker, namelijk nieuwsgierig en stelt kritische vragen om vervolgens de klacht van de patiënt te verklaren en te verbeteren. Nieuwsgierigheid vormt de basis voor de academische houding van de huisartsopleider en aios.
Literatuur
4.
go back to reference Welink LS, Van Roy K, Damoiseaux R, Suijker HA, Pype P, De Groot E, et al. Applying evidence-based medicine in general practice: a video-stimulated interview study on workplace-based observation. BMC Fam Pract 2020;21:5. Welink LS, Van Roy K, Damoiseaux R, Suijker HA, Pype P, De Groot E, et al. Applying evidence-based medicine in general practice: a video-stimulated interview study on workplace-based observation. BMC Fam Pract 2020;21:5.
5.
go back to reference Teunissen PW, Scheele F, Scherpbier AJ, Van der Vleuten CP, Boor K, Van Luijk SJ, et al. How residents learn: qualitative evidence for the pivotal role of clinical activities. Med Educ 2007;41:763-70. Teunissen PW, Scheele F, Scherpbier AJ, Van der Vleuten CP, Boor K, Van Luijk SJ, et al. How residents learn: qualitative evidence for the pivotal role of clinical activities. Med Educ 2007;41:763-70.
Metagegevens
Titel
Een academische houding moet je leren
Auteurs
Jean Muris
Roger Damoiseaux
Publicatiedatum
07-06-2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 7/2021
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/s12445-021-1175-2

Andere artikelen Uitgave 7/2021

Huisarts en wetenschap 7/2021 Naar de uitgave

Column

Column