Skip to main content
Top

2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk

15 Educatie

Auteur : R. Holtrop

Gepubliceerd in: Dichter bij diabetes

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

samenvatting

Er wordt wel gesteld dat bij een chronische ziekte als type-2-diabetes de behandeling voor 95% in handen van de patiënt zelf ligt. Mensen zijn de manager van hun diabetes mellitus, in de context van andere doelen en prioriteiten op zowel gezondheidsvlak als andere levensterreinen. Mensen spannen zich in voor een behandeling waarmee ze akkoord gaan en waarvan ze dagelijks zelf de consequenties moeten dragen en de beperkingen ervaren. Voor de rol van medebehandelaar van hun diabetes mellitus hebben patiënten een scala van inzichten, vaardigheden en handvatten nodig. Goede educatie en voorlichting vormen daarom een van de hoekstenen in de begeleiding van patiënten met type-2-diabetes. Ze zijn en blijven een essentieel onderdeel van de begeleiding gedurende het gehele ziekteproces, vanaf het stellen van de diagnose diabetes mellitus tot en met de fase waarin er sprake is van geïntensiveerde behandeling en complicaties (figuur 15.1).
Metagegevens
Titel
15 Educatie
Auteur
R. Holtrop
Copyright
2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7238-6_15