Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

06-08-2019 | Original Paper | Uitgave 11/2019

Journal of Autism and Developmental Disorders 11/2019

Early Social Cognitive Ability in Preschoolers with Prader–Willi Syndrome and Autism Spectrum Disorder

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 11/2019
Auteurs:
Anastasia Dimitropoulos, Olena Zyga, Sandra W. Russ
Belangrijke opmerkingen

Publisher's Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Children with Prader-Willi syndrome (PWS) and autism spectrum disorder (ASD) present with challenges in social cognitive ability, Research comparing PWS to ASD is important given the implication of 15q11-q13 region in the biology of autism. However, recent findings question the accuracy of relying solely on parent report in behavioral characterization. Thus, this study examined social cognition in an observable pretend play task and by parent report in 50 preschool children (ages 3–5) with PWS, by subtype, compared to ASD. Behaviorally, the paternal deletion subtype expressed overall higher functioning, whereas the maternal uniparental disomy subtype performed more similarly to the ASD group. Results are the first to show deficits in social cognitive ability early in development. The severity and differences in deficits between PWS subtypes are important in informing early intervention efforts.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 11/2019

Journal of Autism and Developmental Disorders 11/2019 Naar de uitgave