Skip to main content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice 5/2016

01-12-2016 | Beproefd

Early detection of parenting and developmental problems in young children: a structured dialogue with parents

Academisch proefschrift Ingrid Staal

Auteur: dr. Guus Munten

Gepubliceerd in: Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice | Uitgave 5/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In Nederland hebben we door de manier waarop de jeugdgezondheidszorg (JGZ) georganiseerd is een goed beeld van de ontwikkeling die kinderen in hun eerste vier levensjaren doormaken. In hun eerste levensjaar worden bijna alle kinderen (98%) door verpleegkundigen consultatiebureau-artsen geregeld gezien, terwijl dat voor 90 procent van de kinderen van 1 tot 4 jaar het geval is. Dit regelmatige contact geeft de mogelijkheid een goed beeld te krijgen van de gezondheid van het kind en biedt daarnaast de kans om vroeg in te grijpen als de ontwikkeling van het kind stagneert of anderszins zorgen baart. Een voorwaarde hiervoor is wel dat de medewerkers in de JGZ in staat zijn effectief ontwikkelings- en opvoedingsproblemen te signaleren, zonder dat ouders het gevoel krijgen te maken te hebben met een JGZ-medewerker die dient als kindermishandelingsopsporingsinstantie.
Metagegevens
Titel
Early detection of parenting and developmental problems in young children: a structured dialogue with parents
Academisch proefschrift Ingrid Staal
Auteur
dr. Guus Munten
Publicatiedatum
01-12-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice / Uitgave 5/2016
Print ISSN: 1572-2082
Elektronisch ISSN: 1876-8806
DOI
https://doi.org/10.1007/s12468-016-0051-8

Andere artikelen Uitgave 5/2016

Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice 5/2016 Naar de uitgave