Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Psychotherapie 1/2009

01-02-2009 | Gelezen

E. Hoencamp en P.M.J. Haffmans (red.) (2008). Psycho-educatie in de GGz en de verslavingszorg. Theorie en praktijk. Assen: Van Gorcum. 214 pp., € 34,50

Auteur: Jaap Spaans

Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Psychotherapie | Uitgave 1/2009

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Voordat GGZ-patiënten met hun hulpverlener in zee gaan, informeren zij zich tegenwoordig vrij gedegen: ‘Hoe lang is uw wachtlijst?’ ‘Hoe effectief is uw behandeling?’ ‘Is er vrij parkeren?’ Door de marktwerking in de GGZ concurreren instellingen om de gunst van de klant. En de GGZ-patiënt is meer dan voorheen een zelfbewuste consument die correct en begrijpelijk wil worden geïnformeerd. Psycho-educatie staat dan ook centraal in de geestelijke gezondheidszorg. Zij ontbreekt in geen enkele behandelrichtlijn. Bovendien staat het informed consent als een recht omschreven in de wet op de geneeskundige behandelovereenkomst (artikelen 448 tot en met 450).

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Tijdschrift voor Psychotherapie

Het Tijdschrift voor Psychotherapie biedt informatie over nieuwe ontwikkelingen in de psychotherapie in binnen- en buitenland, over opleidingen, over wetenschappelijk onderzoek, over casuïstiek, over boeken en congressen.

Literatuur
go back to reference Prochaska, J.O., & DiClemente, C.C. (1992). The transtheoretical model of change. In J.C. Norcross & M.R. Goldfried (eds.), Handbook of psychotherapy integration (pp. 300-334). New York: Basic Books. Prochaska, J.O., & DiClemente, C.C. (1992). The transtheoretical model of change. In J.C. Norcross & M.R. Goldfried (eds.), Handbook of psychotherapy integration (pp. 300-334). New York: Basic Books.
go back to reference Ryan, R.M., & Deci, E.L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78. Ryan, R.M., & Deci, E.L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.
Metagegevens
Titel
E. Hoencamp en P.M.J. Haffmans (red.) (2008). Psycho-educatie in de GGz en de verslavingszorg. Theorie en praktijk. Assen: Van Gorcum. 214 pp., € 34,50
Auteur
Jaap Spaans
Publicatiedatum
01-02-2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Tijdschrift voor Psychotherapie / Uitgave 1/2009
Print ISSN: 0165-1188
Elektronisch ISSN: 1876-5637
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03080475