Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 3/2013

01-09-2013

E-Health psycho-educatie, een exploratief onderzoek

Psycho-educatie bij autisme

Auteurs: Dr. L.C.A.C. Vermunt, Drs. J.T. Bailly

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2013

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

samenvatting

Sarr Expertisecentrum Autisme biedt e-health psycho-educatie aan ouders van kinderen met autisme. De psycho-educatie bestaat uit een online behandelmodule en face-to-face contacten. De ervaringen met e-health psycho-educatie zijn positief, zowel van ouders als van hulpverleners. Onlangs bleek uit een exploratief onderzoek naar de effecten van deze e-health psycho-educatiemodule dat ouders de cursus als leerzaam ervaren en dat de cursus leidt tot een vergroting van hun kennis van autisme. Dit artikel beschrijft onze aanpak en gaat in op resultaten van ons onderzoek.
Voetnoten
1
Met autisme bedoelen we: autistische stoornis, syndroom van Asperger en PDD-NOS, wat is DSM V autismespectrumstoornissen (ASS) genoemd wordt. Ter wille van de leesbaarheid zal steeds de term ‘autisme’ gebruikt worden.
 
Literatuur
go back to reference Altiere, M.J., & Kluge, S. von (2009). Searching for acceptance: Challenges encountered while raising a child with autism. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 34(2), 142–152. CrossRef Altiere, M.J., & Kluge, S. von (2009). Searching for acceptance: Challenges encountered while raising a child with autism. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 34(2), 142–152. CrossRef
go back to reference Baker-Ericzen, M.J., Brookman-Frazee, L., & Stahmer, A. (2005). Stress levels and adaptability in parents of toddlers with and without autism spectrum disorders. Research & Practice for Persons with Severe Disabilities, 30(4), 194–204. CrossRef Baker-Ericzen, M.J., Brookman-Frazee, L., & Stahmer, A. (2005). Stress levels and adaptability in parents of toddlers with and without autism spectrum disorders. Research & Practice for Persons with Severe Disabilities, 30(4), 194–204. CrossRef
go back to reference Brandsma, L.G. (1997). Groepsmediatietherapie op maat voor ouders van ADHD-kinderen. Kind en Adolescent, 18, p. 73–84. CrossRef Brandsma, L.G. (1997). Groepsmediatietherapie op maat voor ouders van ADHD-kinderen. Kind en Adolescent, 18, p. 73–84. CrossRef
go back to reference Croonen, H. (2011). eHealth in beeld. KNMG, NVEH, eHealthNu. Croonen, H. (2011). eHealth in beeld. KNMG, NVEH, eHealthNu.
go back to reference Doorn, E.C. van, & Verheij, F. (2002). Psycho-educatie in kaart gebracht op het grensvlak van onderwijs en jeugdzorg. Tijdschrift voor orthopedagogiek, 41, 550–558. Doorn, E.C. van, & Verheij, F. (2002). Psycho-educatie in kaart gebracht op het grensvlak van onderwijs en jeugdzorg. Tijdschrift voor orthopedagogiek, 41, 550–558.
go back to reference Elling, M.W., & Minderaa, R.B. (2010). Zicht op kennis, beschikbare diagnostische instrumenten en interventies voor de jeugdggz, deel I, beschrijving. Amsterdam: Landelijk Kenniscentrum Kinder-en Jeugdpsychiatrie. Elling, M.W., & Minderaa, R.B. (2010). Zicht op kennis, beschikbare diagnostische instrumenten en interventies voor de jeugdggz, deel I, beschrijving. Amsterdam: Landelijk Kenniscentrum Kinder-en Jeugdpsychiatrie.
go back to reference Gezondheidsraad (2009). Autismespectrumstoornissen: een leven lang anders. Den Haag: Gezondheidsraad. Gezondheidsraad (2009). Autismespectrumstoornissen: een leven lang anders. Den Haag: Gezondheidsraad.
go back to reference Hastings, R.P, Kovshoff, H., Ward, N.J., Espinosa, F., Brown, T. & Remington, B. (2005). System analysis of stress and positive perceptions in mothers and fathers of pre-school children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 35(5), 635–644. PubMedCrossRef Hastings, R.P, Kovshoff, H., Ward, N.J., Espinosa, F., Brown, T. & Remington, B. (2005). System analysis of stress and positive perceptions in mothers and fathers of pre-school children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 35(5), 635–644. PubMedCrossRef
go back to reference McCleary, L., & Ridley, T. (1999). Parenting adolescents with ADHD: evaluation of a psychoeducation group. Patient Education and Counseling, 38, 3–10. PubMedCrossRef McCleary, L., & Ridley, T. (1999). Parenting adolescents with ADHD: evaluation of a psychoeducation group. Patient Education and Counseling, 38, 3–10. PubMedCrossRef
go back to reference Montoya, A., Colom, F., & Ferrin, M. (2011). Is psychoeducation for parents and teachers of children and adolescents with ADHD efficacious? A systematic literature review. European Psychiatry, 26(3), 166–75. PubMedCrossRef Montoya, A., Colom, F., & Ferrin, M. (2011). Is psychoeducation for parents and teachers of children and adolescents with ADHD efficacious? A systematic literature review. European Psychiatry, 26(3), 166–75. PubMedCrossRef
go back to reference Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (2009). Richtlijn diagnostiek en behandeling autismespectrumstoornissen bij kinderen en jeugdigen. Utrecht: NVvP. Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (2009). Richtlijn diagnostiek en behandeling autismespectrumstoornissen bij kinderen en jeugdigen. Utrecht: NVvP.
go back to reference Nikken, P. (2007). Online hulp verdient nog veel aandacht: een verkenning naar het hulpaanbod voor jeugdigen in Nederland. Utrecht, Nederlands Jeugdinstituut. Nikken, P. (2007). Online hulp verdient nog veel aandacht: een verkenning naar het hulpaanbod voor jeugdigen in Nederland. Utrecht, Nederlands Jeugdinstituut.
go back to reference Probst, P. (2003). Entwicklung und evaluation eines psychoedukativen elterngruppen-trainingsprogramms fur familien mit autistischen kindern. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 52(7), 473–490. PubMed Probst, P. (2003). Entwicklung und evaluation eines psychoedukativen elterngruppen-trainingsprogramms fur familien mit autistischen kindern. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 52(7), 473–490. PubMed
go back to reference Schalken, F., Wolters, W., Tilanus, W., Gemert, M. van, Hoogenhyze, C. van, Meijer, E., e.a. (2010). Handboek online hulpverlening: hoe onpersoonlijk contact heel persoonlijk wordt. Houten, Bohn Stafleu van Loghum. Schalken, F., Wolters, W., Tilanus, W., Gemert, M. van, Hoogenhyze, C. van, Meijer, E., e.a. (2010). Handboek online hulpverlening: hoe onpersoonlijk contact heel persoonlijk wordt. Houten, Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Zee, K.I. van der, & Sanderman, R. (1992). Het meten van de algemene gezondheidstoestand met de RAND-36, een handleiding. Groningen: Rijksuniversiteit Groningen, Noordelijk Centrum voor Gezondheidsvraagstukken. Zee, K.I. van der, & Sanderman, R. (1992). Het meten van de algemene gezondheidstoestand met de RAND-36, een handleiding. Groningen: Rijksuniversiteit Groningen, Noordelijk Centrum voor Gezondheidsvraagstukken.
go back to reference Leeuwen, K.G. van der, Vermulst, A.A., Kroes G., Meyer, R. de, & Veerman, J.W. (2011). Verkorte schaal voor ouderlijk gedrag. Praktikon: Nijmegen. Leeuwen, K.G. van der, Vermulst, A.A., Kroes G., Meyer, R. de, & Veerman, J.W. (2011). Verkorte schaal voor ouderlijk gedrag. Praktikon: Nijmegen.
go back to reference Verheij, F., Verhulst, F.C., & Ferdinand, R.F. (2010). Kinder- en Jeugdpsychiatrie. Behandeling en begeleiding. Assen: Van Gorcum. Verheij, F., Verhulst, F.C., & Ferdinand, R.F. (2010). Kinder- en Jeugdpsychiatrie. Behandeling en begeleiding. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Vermulst, A.A., Kroes, G., Meyer, R. de, Nguyen, L., & Veerman, J.W. (2012). Opvoedingsbelastingvragenlijst. Praktikon: Nijmegen. Vermulst, A.A., Kroes, G., Meyer, R. de, Nguyen, L., & Veerman, J.W. (2012). Opvoedingsbelastingvragenlijst. Praktikon: Nijmegen.
Metagegevens
Titel
E-Health psycho-educatie, een exploratief onderzoek
Psycho-educatie bij autisme
Auteurs
Dr. L.C.A.C. Vermunt
Drs. J.T. Bailly
Publicatiedatum
01-09-2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2013
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-013-0033-1