Skip to main content
Top

2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

9. Dynamische Theoriegestuurde Profielinterpretatie

Auteur : Drs. Wim Snellen

Gepubliceerd in: Praktijkboek persoonlijkheidsdiagnostiek

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit hoofdstuk behandelt de theoriegestuurde interpretatie van scoreprofielen van persoonlijkheidsvragenlijsten vanuit een contextueel perspectief. Door scoreprofielen van bottom-up geconstrueerde instrumenten, zoals de MMPI-2 en de NVM-NKPV, theoriegestuurd van klinische betekenis te voorzien kan de psychodiagnosticus op een snelle en verantwoorde wijze waardevolle hypothesen genereren over de onderliggende verhouding veerkracht-kwetsbaarheid. Dit geeft een inschatting van de coverte psychische structuur van de cliënt die hulp zoekt voor psychische problemen. Deze informatie helpt de clinicus te komen tot een passende en gepersonaliseerde behandelindicatie doordat over- en onderschatting van iemands psychologische-psychotherapeutische behandelmogelijkheden zo veel mogelijk wordt voorkomen. Dit hoofdstuk verduidelijkt deze Dynamische Theoriegestuurde Profielinterpretatie, de DTP-methode. Een casusbeschrijving illustreert deze werkwijze.
Literatuur
go back to reference Barelds, D. P. H., & Luteijn, F. (2022). Appendix - Een vergelijking van DTP-profielen op basis van NKPV en NVM. In: E.H.M. Eurelings-Bontekoe, & W.M. Snellen (Red.) Dynamische Persoolijkheidsdiagnostiek (2003, 2022; 1e en 5e druk). Pearson Benelux bv. Barelds, D. P. H., & Luteijn, F. (2022). Appendix - Een vergelijking van DTP-profielen op basis van NKPV en NVM. In: E.H.M. Eurelings-Bontekoe, & W.M. Snellen (Red.) Dynamische Persoolijkheidsdiagnostiek (2003, 2022; 1e en 5e druk). Pearson Benelux bv.
go back to reference Berghuis, H. (2018). Multiconceptuele en multimethodische persoonlijkheidsdiagnostiek. GZ Psychologie, 1, 17–21. Berghuis, H. (2018). Multiconceptuele en multimethodische persoonlijkheidsdiagnostiek. GZ Psychologie, 1, 17–21.
go back to reference Bradley, B., DeFIFE, J., Guarnaccia, C., & Westen, D. (2011). Emotion dysregulation and negative affect: Association with psychiatric symptoms. The Journal of Clinical Psychiatry, 5, 658–691. Bradley, B., DeFIFE, J., Guarnaccia, C., & Westen, D. (2011). Emotion dysregulation and negative affect: Association with psychiatric symptoms. The Journal of Clinical Psychiatry, 5, 658–691.
go back to reference Clark, L. A. (2005). Temperament as a unifying basis for personality and psychopathology. Journal of Abnormal Pychology, 114, 505–521. Clark, L. A. (2005). Temperament as a unifying basis for personality and psychopathology. Journal of Abnormal Pychology, 114, 505–521.
go back to reference Eurelings-Bontekoe, E. H. M., & Snellen, W. M. (Red.). (2003, 2022). Dynamische Persoolijkheidsdiagnostiek (1e en 5e druk), Pearson Benelux bv. Eurelings-Bontekoe, E. H. M., & Snellen, W. M. (Red.). (2003, 2022). Dynamische Persoolijkheidsdiagnostiek (1e en 5e druk), Pearson Benelux bv.
go back to reference Eurelings-Bontekoe, E. H. M., & Snellen, W. M. (2005). Reactie op de discussie over de NVM-profielinterpretatie. Tijdschrift Voor Psychotherapie, 31, 315–318.CrossRef Eurelings-Bontekoe, E. H. M., & Snellen, W. M. (2005). Reactie op de discussie over de NVM-profielinterpretatie. Tijdschrift Voor Psychotherapie, 31, 315–318.CrossRef
go back to reference Eurelings-Bontekoe, E. H. M., & Koelen, J. A. (2007). De somatische-ernstige psychopathologie combinatie binnen de theoriegestuurde profielinterpretatie van de Nederlandse Verkorte MMPI (NVM). Somatisatie als affectregulator en maat voor sociale (in) competentie. Tijdschrift Klinische Psychologie, 37, 107–122. Eurelings-Bontekoe, E. H. M., & Koelen, J. A. (2007). De somatische-ernstige psychopathologie combinatie binnen de theoriegestuurde profielinterpretatie van de Nederlandse Verkorte MMPI (NVM). Somatisatie als affectregulator en maat voor sociale (in) competentie. Tijdschrift Klinische Psychologie, 37, 107–122.
go back to reference Eurelings-Bontekoe, E. H. M., Luyten, P., Remijsen, M., & Koelen, J. (2010). The relationship between personality organization as assessed by theory-driven profiles of the Dutch short form of the MMPI and self-reported features of personality organization. Journal of Personality Assessment, 92, 599–609. Eurelings-Bontekoe, E. H. M., Luyten, P., Remijsen, M., & Koelen, J. (2010). The relationship between personality organization as assessed by theory-driven profiles of the Dutch short form of the MMPI and self-reported features of personality organization. Journal of Personality Assessment, 92, 599–609.
go back to reference Frosch, J. (1988). Psychotic character versus borderline. International Journal of Psycho-Analysis, 69, 445–456.PubMed Frosch, J. (1988). Psychotic character versus borderline. International Journal of Psycho-Analysis, 69, 445–456.PubMed
go back to reference Goekoop, R., & Goekoop, J. G. (2016). Netwerkclusters van symptomen als elementaire syndromen in de psychopathologie: consequenties voor de klinische praktijk. Tijdschrift voor psychiatrie, 958. Goekoop, R., & Goekoop, J. G. (2016). Netwerkclusters van symptomen als elementaire syndromen in de psychopathologie: consequenties voor de klinische praktijk. Tijdschrift voor psychiatrie, 958.
go back to reference Van Heycop ten Ham, B., Hulsbergen, M., & Bohlmeijer. (2014). Transdiagnostische factoren. Theorie en praktijk. Boom. Van Heycop ten Ham, B., Hulsbergen, M., & Bohlmeijer. (2014). Transdiagnostische factoren. Theorie en praktijk. Boom.
go back to reference Hörz-Sagstetter, S., Ohse, L., & Kampe, L. (2021). Three dimensional approaches to personality disorders: A review on personality functioning, personality structure, and personality organization. Current Psychiatry Reports, 23, 1–16. Hörz-Sagstetter, S., Ohse, L., & Kampe, L. (2021). Three dimensional approaches to personality disorders: A review on personality functioning, personality structure, and personality organization. Current Psychiatry Reports, 23, 1–16.
go back to reference Kernberg, O. F. (1980). Neurosis, Psychosis and the Borderline States. In H. I. Kaplan & B. J. Sadock (Eds.), Comprehensive textbook of psychiatry. Williams & Wilkins. Kernberg, O. F. (1980). Neurosis, Psychosis and the Borderline States. In H. I. Kaplan & B. J. Sadock (Eds.), Comprehensive textbook of psychiatry. Williams & Wilkins.
go back to reference Kernberg, O. F., & Caligor, E. (2005). A psychoanalytic theory of personality disorders. In M. F. Lenzenweger & J. F. Clarkin (Eds.), Major theories of personality disorder (pp. 114–156). Guilford Press. Kernberg, O. F., & Caligor, E. (2005). A psychoanalytic theory of personality disorders. In M. F. Lenzenweger & J. F. Clarkin (Eds.), Major theories of personality disorder (pp. 114–156). Guilford Press.
go back to reference Mahler, M. S., Pine, F., & Bergman, A. (1975). The psychological birth of the human infant. Maresfield Library. Mahler, M. S., Pine, F., & Bergman, A. (1975). The psychological birth of the human infant. Maresfield Library.
go back to reference Molenaar, P. C. M. (2004). A manifesto on psychology as idiographic science: Bringing the person back into scientific psychology, this time forever. Measurement: Interdisciplinary Research and Perspectives, 2, 201–218. Molenaar, P. C. M. (2004). A manifesto on psychology as idiographic science: Bringing the person back into scientific psychology, this time forever. Measurement: Interdisciplinary Research and Perspectives, 2, 201–218.
go back to reference Muller, N., Ten Kate, C. A., & Eurelings-Bontekoe, E. H. M. (2007). Internaliserende problematiek in de kindertijd als risicofactor voor de ontwikkeling van persoonlijkheidspathologie op latere leeftijd. In E. H. M. Eurelings-Bontekoe, R. Verheul, & W. M. Snellen (Red.), Handboek persoonlijkheidspathologie. Bohn Stafleu van Loghum. Muller, N., Ten Kate, C. A., & Eurelings-Bontekoe, E. H. M. (2007). Internaliserende problematiek in de kindertijd als risicofactor voor de ontwikkeling van persoonlijkheidspathologie op latere leeftijd. In E. H. M. Eurelings-Bontekoe, R. Verheul, & W. M. Snellen (Red.), Handboek persoonlijkheidspathologie. Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Siever, L. J., & Davis, K. L. (1991). A psychobiological perspective on the Personality Disorders. American Journal of Psychiatry, 148, 1647–1658.CrossRefPubMed Siever, L. J., & Davis, K. L. (1991). A psychobiological perspective on the Personality Disorders. American Journal of Psychiatry, 148, 1647–1658.CrossRefPubMed
go back to reference Snellen, W. M. (2018b). Psychodiagnostiek in de klinische praktijk. Bohn Stafleu van Loghum. Snellen, W. M. (2018b). Psychodiagnostiek in de klinische praktijk. Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Snellen, W. M. (2022a). De meerwaarde van de theoriegestuurde psychodiagnostiek in de klinische praktijk, deel 1. Tijdschrift Voor Psychotherapie, 48, 126–144. Snellen, W. M. (2022a). De meerwaarde van de theoriegestuurde psychodiagnostiek in de klinische praktijk, deel 1. Tijdschrift Voor Psychotherapie, 48, 126–144.
go back to reference Snellen, W. M. (2022b). De meerwaarde van de theoriegestuurde psychodiagnostiek in de klinische praktijk, deel 2. Tijdschrift Voor Psychotherapie, 48, 201–226. Snellen, W. M. (2022b). De meerwaarde van de theoriegestuurde psychodiagnostiek in de klinische praktijk, deel 2. Tijdschrift Voor Psychotherapie, 48, 201–226.
go back to reference Snellen, W. M., Van der Heijden, P. T., Van Lieshout, W., Van Rossum, G. R., Yildirim, V., & Segaar, J. (2020). De toegevoegde waarde van de psychodiagnostiek in de klinische praktijk. Tijdschrift Klinische Psychologie, 50, 201–211. Snellen, W. M., Van der Heijden, P. T., Van Lieshout, W., Van Rossum, G. R., Yildirim, V., & Segaar, J. (2020). De toegevoegde waarde van de psychodiagnostiek in de klinische praktijk. Tijdschrift Klinische Psychologie, 50, 201–211.
Metagegevens
Titel
Dynamische Theoriegestuurde Profielinterpretatie
Auteur
Drs. Wim Snellen
Copyright
2024
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2855-0_9