Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

07-06-2015 | Original Article | Uitgave 6/2015

Cognitive Therapy and Research 6/2015

Dwell or Decenter? Rumination and Decentering Predict Working Memory Updating After Interpersonal Criticism

Tijdschrift:
Cognitive Therapy and Research > Uitgave 6/2015
Auteurs:
Roselinde H. Kaiser, Jessica R. Andrews-Hanna, Christina A. Metcalf, Sona Dimidjian

Abstract

Rumination and mindful decentering are cognitive responses to emotional experiences. Rumination involves dwelling on negative thoughts, whereas decentering involves observing negative thoughts as temporary mental events. However, the question of how rumination or decentering shape the effects of emotional experiences on cognitive or behavioral functioning remains ambiguous. The present study investigated the relationships between trait rumination, trait decentering, and working memory following exposure to interpersonal criticism. Results showed that rumination and decentering were negatively correlated, and predicted opposing patterns of working memory updating. Individuals high in rumination were slower to update working memory after criticism, but individuals high in decentering were faster to respond to the same trials. Increases in decentering predicted better task performance even at high levels of rumination. These findings suggest that a ruminative response style may impede the ability to clear irrelevant information from working memory under negative emotional conditions, but mindful decentering protects this ability.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2015

Cognitive Therapy and Research 6/2015 Naar de uitgave