Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-08-2014 | Psychodiagnostiek

DSM-5 en psychische problemen bij kinderen

Auteurs: Susan Bögels, Caroline Braet

Gepubliceerd in: Psychopraktijk | Uitgave 4/2014

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

Eén van de ambities van de DSM-5 was om het ontwikkelingsperspectief van psychische stoornissen, van de baarmoeder tot de dood, beter tot uiting te laten komen in het handboek. In deze bijdrage bespreken we op welke wijze deze ambitie is aangepakt en welke consequenties dit heeft gehad voor de DSM-5. Specifiek gaan we in op de concrete veranderingen van DSM-IV naar DSM-5 wat betreft het classificeren van psychische problemen van kinderen en jeugdigen, en hun gezin.
Literatuur
1.
go back to reference Egger HL & Angold A (2006) Common emotional and behaviour disorders in preschool children: Presentation, nosology, and epidemiology. Journal of child psychology and psychiatry 47: 313–337PubMedCrossRef Egger HL & Angold A (2006) Common emotional and behaviour disorders in preschool children: Presentation, nosology, and epidemiology. Journal of child psychology and psychiatry 47: 313–337PubMedCrossRef
2.
go back to reference Zie voor een uitgebreide bespreking hiervan: Rapee R ea (2012) Annual research review: Conceptualising functional impairment in children and adolescents. Journal of child psychology & psychiatry 43: 454–468CrossRef Zie voor een uitgebreide bespreking hiervan: Rapee R ea (2012) Annual research review: Conceptualising functional impairment in children and adolescents. Journal of child psychology & psychiatry 43: 454–468CrossRef
3.
go back to reference Shear K ea (2006) Prevalence and correlates of estimated DSM-IV child and adult separation anxiety disorder in the National Comorbidity Survey Replication. The American journal of psychiatry 163: 1074–1083PubMedCentralPubMedCrossRef Shear K ea (2006) Prevalence and correlates of estimated DSM-IV child and adult separation anxiety disorder in the National Comorbidity Survey Replication. The American journal of psychiatry 163: 1074–1083PubMedCentralPubMedCrossRef
4.
go back to reference Bögels SM ea (2013) Adult separation anxiety disorder in the DSM-5. Clinical psychology review 33: 663–674PubMedCrossRef Bögels SM ea (2013) Adult separation anxiety disorder in the DSM-5. Clinical psychology review 33: 663–674PubMedCrossRef
5.
6.
go back to reference American Psychiatric Association (2013) Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing American Psychiatric Association (2013) Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing
7.
go back to reference Maenner MJ ea (2014) Potential impact of DSM-5 criteria on autism spectrum disorder prevalence estimates. JAMA psychiatry 71: 292–300PubMedCrossRef Maenner MJ ea (2014) Potential impact of DSM-5 criteria on autism spectrum disorder prevalence estimates. JAMA psychiatry 71: 292–300PubMedCrossRef
8.
go back to reference Steensel B van ea (in press) An adult version of the Screen for Child Anxiety Disorders Questionnaire (SCARED). Dutch journal of psychology Steensel B van ea (in press) An adult version of the Screen for Child Anxiety Disorders Questionnaire (SCARED). Dutch journal of psychology
9.
go back to reference Meulen RT van der ea (2013) The pullout program day a week school for gifted children: Effects on social-emotional and academic functioning. In Child & youth care forum (p 1-28). Springer US. Meulen RT van der ea (2013) The pullout program day a week school for gifted children: Effects on social-emotional and academic functioning. In Child & youth care forum (p 1-28). Springer US.
10.
go back to reference Braet C & Bögels S (red) (2014) Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten Deel 1R. Amsterdam: Boom Braet C & Bögels S (red) (2014) Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten Deel 1R. Amsterdam: Boom
11.
go back to reference Bögels SM ea (2010) Social anxiety disorder: Questions and answers for the DSM-5. Depression & anxiety 27: 168–189CrossRef Bögels SM ea (2010) Social anxiety disorder: Questions and answers for the DSM-5. Depression & anxiety 27: 168–189CrossRef
Metagegevens
Titel
DSM-5 en psychische problemen bij kinderen
Auteurs
Susan Bögels
Caroline Braet
Publicatiedatum
01-08-2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Psychopraktijk / Uitgave 4/2014
Print ISSN: 1878-4844
Elektronisch ISSN: 2210-7754
DOI
https://doi.org/10.1007/s13170-014-0057-8