Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

16-12-2015 | Original Paper | Uitgave 4/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 4/2016

Driving Simulator Performance in Novice Drivers with Autism Spectrum Disorder: The Role of Executive Functions and Basic Motor Skills

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 4/2016
Auteurs:
Stephany M. Cox, Daniel J. Cox, Michael J. Kofler, Matthew A. Moncrief, Ronald J. Johnson, Ann E. Lambert, Sarah A. Cain, Ronald E. Reeve
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s10803-015-2677-1) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

Previous studies have shown that individuals with autism spectrum disorder (ASD) demonstrate poorer driving performance than their peers and are less likely to obtain a driver’s license. This study aims to examine the relationship between driving performance and executive functioning for novice drivers, with and without ASD, using a driving simulator. Forty-four males (ages 15–23), 17 with ASD and 27 healthy controls, completed paradigms assessing driving skills and executive functioning. ASD drivers demonstrated poorer driving performance overall and the addition of a working memory task resulted in a significant decrement in their performance relative to control drivers. Results suggest that working memory may be a key mechanism underlying difficulties demonstrated by ASD drivers and provides insight for future intervention programs.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Extra materiaal
Supplementary material 1 (PDF 1135 kb)
10803_2015_2677_MOESM1_ESM.pdf
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 4/2016 Naar de uitgave