Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-04-2008 | Uitgave 3/2008

Journal of Abnormal Child Psychology 3/2008

Don’t Fret, Be Supportive! Maternal Characteristics Linking Child Shyness to Psychosocial and School Adjustment in Kindergarten

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 3/2008
Auteurs:
Robert J. Coplan, Kimberley A. Arbeau, Mandana Armer

Abstract

The goal of this study was to explore the moderating role of maternal personality and parenting characteristics in the links between shyness and adjustment in kindergarten. Participants were 197 children enrolled in kindergarten programs (and their mothers and teachers). Multisource assessment was employed, including maternal ratings, behavioral observations, teacher ratings, and individual child interviews. Results indicated that shyness was associated with a wide range of socio-emotional and school adjustment difficulties in kindergarten. Moreover, support for the moderating role of parenting was also found. Relations between shyness and certain indices of maladjustment were stronger among children with mothers characterized by higher neuroticism, BIS sensitivity, and an overprotective parenting style, and weaker for mothers characterized by high agreeableness and an authoritative parenting style.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2008

Journal of Abnormal Child Psychology 3/2008 Naar de uitgave