Körperliche Beschwerden bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland
Ergebnisse eines bevölkerungsrepräsentativen Surveys
Abstract
Zusammenfassung. Im Vergleich zu psychischen Auffälligkeiten liegen bislang nur wenige gesicherte empirische Erkenntnisse über Körperbeschwerden im Kindes- und Jugendalter vor. Im Rahmen des Hamburger Gesundheitssurveys wurden deshalb anhand einer bundesweit repräsentativen Stichprobe von N = 1950 4- bis 18-Jährigen mittels eines Eltern- und Kinderfragebogens Daten zu körperlichen Beschwerden, Biographie und Lebensumständen erhoben. Neben studienspezifischen Items wurde der Gießener Beschwerdebogen für Kinder und Jugendliche (GBB-KJ) verwendet. Mit Abstand am häufigsten zeigen sich bei allen Alters-, Geschlechts- und Urteilskombinationen Erkältungssymptome; Kreislaufbeschwerden treten am seltensten auf. Die verschiedenen Beschwerdekomplexe weisen insbesondere mit Eintritt in die Pubertät unterschiedliche alters- und geschlechtsspezifische Verläufe auf. Der Gesamt-Beschwerdedruck über alle Beschwerdekomplexe hinweg bleibt für Jungen mit zunehmendem Alter relativ gleich, für Mädchen erfolgt mit Beginn der Pubertät eine Zunahme. Die Übereinstimmung der Eltern- und Selbsturteile für 11- bis 18-Jährige fällt moderat aus. Die Ergebnisse stimmen gut mit bisherigen Arbeiten überein und weisen darauf hin, dass körperliche Beschwerden bei Kindern und Jugendlichen ein häufiges Phänomen darstellen.
Summary. Compared to mental health problems, the type, prevalence, distribution, age and sex dependency as well as further correlates of physical complaints in childhood and adolescence have to-date been examined in only few empirical studies. In the context of the Hamburg Health Survey, data relating to physical complaints, biography and living environment were gathered by means of a parent and child questionnaire based upon a national, representative sample of N = 1950 4-18 year olds. In addition to study specific items, the Giessen Subjective Complaints List for Children and Adolescents (GSCL-C) was used. Cold problems proved by far the most prevalent across all age, sex and rater combinations, and cardiovascular problems occurred least. Divergent age and sex specific courses of the various complaint complexes became particularly evident upon onset of puberty. The overall distress caused by the ailments across all complexes remained relatively constant with increasing age for boys and intensified with commencement of puberty for girls. Levels of agreement between parent and self-report for 11-18 year olds proved moderate. Results correspond to a great extent with previous studies and indicate that physical ailments in childhood and adolescence present a frequent phenomenon.
References
eingereicht). Faktorielle Validität, Reliabilität und Standardisierung des Gießener Beschwerdebogens für Kinder- und Jugendliche (GBB-KJ) .
(2000). Determinants of psychosomatic complaints in Swedish schoolchildren aged seven to twelve years. Scandinavian Journal of Public Health , 28 , 283– 293
(2001). Long-term illness and psychosomatic complaints in children aged 2-17 years in the five Nordic countries. Comparison between 1984 and 1996. European Journal of Public Health , 11 , 35– 42
(2001). Psychosomatic complaints in schoolchildren: A Nordic comparison. Scandinavian Journal of Public Health , 29 , 44– 54
(2006). Biologische Psychologie . Berlin: Springer-Verlag
(1992). Der Gießener Beschwerdebogen für Kinder und Jugendliche (GBB-KJ). Handbuch . Bern: Huber
(2002). Befund und Befinden: Psychologische Aspekte körperlicher Beschwerden. In E. Brähler & B. Strauß (Hrsg.), Handlungsfelder in der Psychosozialen Medizin (S. 208-241). Göttingen: Hogrefe
(2000). Unterrichtsklima und Symptombildung. Zusammenhänge zwischen Schulstress, Kohärenzgefühl und physischen/psychischen Beschwerden von Gymnasiasten. Psychotherapie Psychosomatik Medizinische Psychologie , 50 , 222– 229
(1998). Neighborhood quality and somatic complaints among American youth. Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences , 58 , 28– 49
(1997). Von der kategorialen zur dimensionalen Diagnostik. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie , 46 , 519– 547
(2005). Lebensqualität in Familien mit einem herzkranken Kind. Kindheit und Entwicklung , 14 , 79– 86
(1989). Stressful life events and somatic complaints in adolescents. In T.W. Miller (Ed.), Stressful life events (pp. 633-642). Madison, CT, USA: International Universities Press
(2004). Predictors of middle childhood psychosomatic problems: An emotion regulation approach. Infant and Child Development , 13 , 389– 405
(2001). Subjective health complaints in adolescence - Reliability and validity of survey methods. Journal of Adolescence , 24 , 611– 624
(2001). Subjective health complaints in adolescence. A cross-national comparison of prevalence and dimensionality. European Journal of Public Health , 11 , 4– 10
(2005). Violence exposure, somatic complaints, and health care utilization in a pediatric sample. Children's Health Care , 34 , 35– 46
(1990). Gesundheitliche Beschwerden und soziales Netzwerk bei Jugendlichen [Health complaints and social support networks among adolescents]. In I. Seiffge-Krenke (Hrsg.), Krankheitsverarbeitung bei Kindern und Jugendlichen (S. 59-79). Berlin: Springer-Verlag
(2002). The relationship between physical activity and self-image and problem behaviour among adolescents. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology , 37 , 544– 550
(1995). Symptom clusters among young adolescents. Adolescent , 30 , 351– 362
(1991). Somatic complaints and their relationship to depressive symptoms in Swedish adolescents. Journal of Child Psychology and Psychiatry , 32 , 821– 832
(2000). Somatoform syndromes and disorders in a representative population sample of adolescents and young adults: Prevalence, comorbidity and impairments. Acta Psychiatrica Scandinavica , 101 , 194– 208
(2005). Bodily pain and associated mental distress among immigrant adolescents. A population-based cross-sectional study. European Child and Adolescent Psychiatry , 14 , 371– 375
(1989). Self-report and stability of physical symptoms by adolescents. Adolescence , 24 , 209– 216
(2005). Zur Lebensqualität von psychisch kranken Kindern und ihren Eltern. Ergebnisse der ersten multizentrischen Studie mit der Elternversion des Inventars zur Erfassung der Lebensqualität bei Kindern und Jugendlichen (ILK). Kindheit und Entwicklung , 14 , 39– 47
(1998). Postmigratorische psychosoziale und psychosomatische Adaptation von polnischen Kindern und Jugendlichen . Unveröffentlichte Dissertation, Medizinische Fakultät, Ruhr-Universität Bochum
(1982). The psychology of physical symptoms . New York: Springer
(2004). Emotion understanding in children with frequent somatic complaints. European Journal of Developmental Psychology , 1 , 31– 47
(1999). Validierungsstudie zum Gießener Beschwerdebogen für Kinder und Jugendliche (GBB-KJ) bei gesunden und chronisch kranken Jugendlichen. Diagnostica , 45 , 128– 137
(1993). Childhood emotional and behavioural problems: A comparison of children's reports with reports from parents and teachers. Journal of Paediatrics and Child Health , 29 , 119– 125
(2006). Neuro- und Sinnesphysiologie . Berlin: Springer-Verlag
(2004). Bezugssysteme von Gesundheit und Krankheit. In B. Strauß, U. Berger, J. von Troschke & E. Brähler (Hrsg.), Lehrbuch Medizinische Psychologie und Medizinische Soziologie (S. 15-40). Göttingen: Hogrefe
(1993). Agreement among parents, teachers, and children on internalizing and externalizing behavior problems. Journal of Clinical Child Psychology , 22 , 107– 115
(2004). Development of a psychosomatic complaints scale for adolescents. Psychiatry and Clinical Neurosciences , 58 , 3– 7
(1992). Agreement between parents' reports and adolescents' self-reports of problem behavior. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines , 33 , 1011– 1023
(2002). Der Einfluss sozialer Unterstützung durch Eltern und Peers auf körperliche Beschwerden bei Schülerinnen und Schülern. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie , 51 , 178– 193
(1992). Entwicklungsdruck und Erziehungslast. Psychische, soziale und biologische Quellen des beeinträchtigten Wohlgefühls bei Schülerinnen und Schülern in der Pubertät . Göttingen: Hogrefe
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