Zum Zusammenhang von berichteter Nahrungsaufnahme und ADHS-Symptomen bei Jungen
Vorläufige Ergebnisse einer kontrollierten Studie
Abstract
Zusammenfassung. ADHS geht mit einem erhöhten Gewichtsstatus sowie einem erhöhten Energieverbrauch einher. ADHS-Symptome sollten daher auch mit einer erhöhten Energieaufnahme assoziiert sein. Untersucht wurde, ob sich Zusammenhänge zwischen ADHS-Symptomen sowie der mittels Ernährungsprotokollen berichteten aufgenommenen Energiemenge bei Kindern und Jugendlichen nachweisen lassen. Es wurden 75 Jungen im Alter von 8–14 Jahren untersucht. Aufmerksamkeitsprobleme gingen mit einer geringeren absoluten sowie einer geringeren am Grundumsatz relativierten Energieaufnahme, Hyperaktivität sowohl mit einer höheren absoluten als auch einer höheren am Grundumsatz relativierten Energieaufnahme einher. Probanden mit Aufmerksamkeitsproblemen tendieren möglicherweise vermehrt zu einer Unterschätzung der aufgenommenen Energiemenge als solche ohne Aufmerksamkeitsprobleme.
Abstract. ADHD is associated with an increased weight status and a heightened energy expenditure. Subjects with ADHD symptoms therefore have to consume more calories than subjects without ADHD symptoms. We investigated whether there are associations between symptoms of ADHD and reported energy intake applying dietary records. Seventy-five boys aged 8-14 years were investigated. Inattentiveness was associated with a decreased reported caloric intake even when basal metabolic rate was controlled for. Hyperactivity was associated with an increased absolute reported caloric intake also when basal metabolic rate was controlled for. Subjects with ADHD symptoms of inattentiveness seem to tend more to nutritional underreporting than subjects without ADHD symptoms of inattentiveness.
Literatur
1998). Elternfragebogen über das Verhalten von Kindern und Jugendlichen; deutsche Bearbeitung der Child Behavior Checklist (CBCL/4-18). Einführung und Anleitung zur Handauswertung (2. Auflage mit deutschen Normen, bearbeitet von M. Döpfner, J. Plück, S. Bölte, P. Melchers & K. Heim). Köln: Arbeitsgruppe Kinder-, Jugend- und Familiendiagnostik (KJFD).
(1990). Validity of reported energy intake in obese and non-obese adolescents. American Journal of Clinical Nutrition, 52, 421–425.
(1999). Food choice, appetite and physical activity. Public Health Nutrition, 2, 357–361.
(2000). Der Fremdbeurteilungsbogen für hyperkinetische Störungen (FBB-HKS) – Prävalenz hyperkinetischer Störungen im Elternurteil und psychometrische Kriterien. Kindheit und Entwicklung, 9, 116–126.
(1999). Stimulant medications decrease energy expenditure and physical activity in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Pediatrics, 135, 203–207.
(2005). Prevalence of overweight in children and adolescents with attention deficit hyperactivity disorder and autism spectrum disorders: A chart review. BMC Pediatrics, 21, 5–48.
(2000). Does actigraphy differentiate ADHD subtypes in a clinical research setting? Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 39, 752–760.
(2003). EBIS-diaita. Ernährungsprogramm. Stuttgart: Universität Hohenheim.
(1991). Critical evaluation of energy intake data using fundamental principles of energy physiology: 1. Derivation of cut-off limits to identify under-recording. European Journal of Clinical Nutrition, 45, 569–581.
(2006). . Eating and Weight Disorders, 11, 139–146.
(1989). Overall nutrient intake of preschool hyperactive and normal boys. Journal of Abnormal Child Psychology, 17, 127–132.
(1998). Assessing dietary intake: Who, what and why of under-reporting. Nutrition Research Reviews, 11, 231–253.
(2002). The epidemiology of attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD): A public health view. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 8, 162–170.
(1998). Underreporting of energy intake in 1 to 18 year old German children and adolescents. Zeitschrift für Ernährungswissenschaft, 37, 242–251.
(1986). Dietary characteristics of hyperactive and control boys. Journal of the American Dietetic Association, 86, 500–504.
(