Validierung der deutschen Version der Australian Scale of Asperger’s Syndrome (ASAS)
Abstract
Zusammenfassung:Fragestellung: Ziel unserer Studie war es, die Validität der deutschen Übersetzung der Australian Scale for Asperger’s Syndrom (ASAS) zu überprüfen. Außerdem sollte der von der australischen Forschergruppe vorgeschlagene Auswertungsmodus der Skala überprüft werden. Methodik: Im Rahmen eines stationären Aufenthaltes in der Klinik und Poliklinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie der Universität Würzburg wurde die Skala den Müttern von 18 Kindern mit der Diagnose eines Asperger Syndroms, den Müttern von 18 Kindern mit der nicht bestätigten Verdachtsdiagnose eines Asperger Syndroms und den Müttern von 15 Kindern mit anderweitigen psychischen Störungen vorgelegt. Ergebnisse: Eine Varianzanalyse lässt signifikante Gruppenunterschiede zwischen allen drei Gruppen erkennen. Eine schrittweise Diskriminanzanalyse mit einer korrekten Klassifikationsrate von 60,78% ermöglichte ebenfalls eine signifikante Unterscheidung zwischen den Stichproben. Der von der australischen Arbeitsgruppe empfohlene Auswertungsmodus kann im Wesentlichen beibehalten werden. Schlussfolgerung: Die Ergebnisse zeigen, dass die Australian Scale for Asperger’s Syndrome (ASAS) adäquat Kinder und Jugendliche mit der Diagnose eines Asperger Syndroms identifiziert.
Summary:Objectives: The aim of the study was to validate the German version of the Australian Scale for Asperger’s Syndrome (ASAS). Furthermore, the scoring of the ASAS as applied by the Australian authors was verified. Methods: The mothers of 18 children with Asperger’s Syndrome, those of 18 children referred for a possible diagnosis of Asperger’s Syndrome, but who did not receive that diagnosis, and the mothers of 15 children with other mental disorders participated in the study. All of the children were inpatients at the University of Wuerzburg Hospital of Child and Adolescent Psychiatry. Results: According to an analysis of variance, the scale successfully differentiates among the three samples. A stepwise discriminant analysis was performed. Classification results show that the membership of the three groups could be labelled accurately (accuracy rate: 60.78%). The ASAS’s scoring methodology appears to yield good results for German patients. Conclusions: The scale appears to be an adequate tool for screening purposes in that it correctly discriminates children and adolescents with Asperger’s Syndrome.
Literatur
2000). Das Asperger Syndrom: Ein Ratgeber für Eltern. Stuttgart: Georg Thieme Verlag, III Trias
(1989). Do autistic children have obsessions and compulsions?. Journal of Clinical Psychology, 28, 193– 200
(1985). Does the autistic child have a theory of mind?. Cognition, 21, 37– 46
(2000). Understanding other minds. Perspectives from developmental cognitive neuroscience. 2nd Edition. Oxford: University Press
(2001). Pervasive developmental disorders in preschool children. The Journal of the American Medical Association, 285, 2093– 3099
(1993). The epidemiology of Asperger’s Syndrome: A total population study. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 34, 1327– 1350
(1995). The Australian Scale of Asperger’s Syndrome. Brisbane, Australia
(2001). Gilliam Asperger’s Disorder Scale (GADS). Austin, Texas: Pro-ed, 2001
(1999). The diagnosis of autism and Asperger Syndrom: findings from a survey of 770 families. Developmental Medicine and Child Neurology, 41, 834– 839
(2002). Asperger: Syndrom zwischen Autismus und Normalität. Diagnostik und Heilungschancen. Weinheim, Basel: Beltz
(1999). Brief report: autism and Asperger syndrome in seven-year-old children: a total population study. Journal of Autism and Developmental Disorders, 29, 327– 331
(im Druck). Die Marburger Beurteilungsskala zum Asperger-Syndrom (MBAS). Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie,
(1994). Autism and pervasive developmental disorders. In M. Rutter, E. Taylor & L. Hersov (Eds.) Child and Adolescent Psychiatry. Modern Approaches, Oxford: Blackwell Scientific Publications
(2001). Non-significance of early speech delay in children with autism and normal intelligence and implications for DSM-IV Asperger’s disorder. Autism: International Journal of Research and Practice, 5, 81– 94
(2001). Asperger Syndrome Diagnostiv Scale (ASDS). Austin, Texas: Pro-ed
(1978). Does the chimpanzee have a «theory of mind»?. Behavior of Brain Science, 4, 515– 526
(2004). Autistische Störungen. Leitfaden Kinder- und Jugendpsychiatrie, Band 5. Göttingen: Hogrefe
(2001). Das Asperger Syndrom. Eine aktuelle Übersicht. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 29, 59– 69
(1996). Brief report: Early intervention in autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 26, 243– 247
(1998). Empirically supported comprehensive treatments for young children with autism. Journal of Clinical Child Psychology, 27, 168– 179
(2001). Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen DSM-IV. Göttingen: Hogrefe
(1989). Asperger syndrome: A review of clinical features. Canadian Journal of Psychiatry, 34, 554– 560
(2003). Outcome research in Asperger syndrome andautism. Child Adolesc Psychiatric Clinics, 12, 47– 63
(1991). The ICD-10 classification of mental and behavioural disorders: clinical descriptions and diagnostic guidelines. WHO, Geneva
(1981). Asperger’s Syndrome: A clinical account. Psychological Medicine, 11, 115– 129
(1979). Severe impairments of social interaction and associated abnormalities in children: Epidemiology and classification. Journal of Autism and Developmental Disorders, 9, 11– 29
(