Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 4/2020

19-10-2020 | Opmerkelijk

Doet minimal brain dysfunction zijn herintrede in de DSM-5 als neurobiologische ontwikkelingsstoornis?

Auteur: Prof. dr. N. N. J. Rommelse

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 4/2020

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

‘ADHD [aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit] is een gedragsmatig concept dat verwijst naar een aantal gedragskenmerken en leermoeilijkheden welke geacht worden het resultaat te zijn van een neuro(bio)logische dysfunctie, bij intellectueel normaal begaafde kinderen. Dit neurologisch dysfunctioneren wordt in allerhande hersenstructuren zoals cortex, prefrontale kwab, limbisch systeem, hippocampus, formatio reticularis gesitueerd. Door andere auteurs wordt een traagheid in de ontwikkeling en rijping van het centrale zenuwstelsel verondersteld, aangezien vaak niet duidelijk is welke factor het cerebraal dysfunctioneren zou hebben veroorzaakt […] ADHD-kinderen blijken dus naar etiologie een heterogene groep te vormen. De verscheidenheid aan potentiële oorzaken welke in de literatuur vermeld worden, laat de mogelijkheid van een multi-causale bepaaldheid van het ADHD-syndroom open. […] Ter aanvulling van de opvoedkundige behandeling wordt momenteel veel aandacht besteed aan de mogelijkheid om ADHD-kinderen met psychofarmaca te behandelen. […] Het is verder aannemelijk dat ADHD-kinderen gedurende het verdere leven over minder goede aanpassingsmechanismen zullen beschikken, hetgeen een optimale sociale integratie uiteraard niet ten goede komt. Het is niet onwaarschijnlijk dat sommige ADHD-kinderen verhoogd vatbaar zijn voor een variëteit aan psychiatrische afwijkingen in de volwassenheid’. …
Literatuur
go back to reference Bakker, M. (2014). Minimal Brain Damage/Dysfunction (MBD) en de ontwikkeling van de wetenschappelijke kinderstudie in Nederland, ca. 1950–1990. Tijdschrift voor Wetenschaps- en Universiteitsgeschiedenis, 7, 82–96. Bakker, M. (2014). Minimal Brain Damage/Dysfunction (MBD) en de ontwikkeling van de wetenschappelijke kinderstudie in Nederland, ca. 1950–1990. Tijdschrift voor Wetenschaps- en Universiteitsgeschiedenis, 7, 82–96.
go back to reference Denollet, J. (1981). Het MBD-syndroom: behandeling en prognose. Kind en Adolescent, 2, 199–211. Denollet, J. (1981). Het MBD-syndroom: behandeling en prognose. Kind en Adolescent, 2, 199–211.
go back to reference Schmitt, B. D. (1975). The minimal brain dysfunction myth. American Journal of Diseases of Children, 129, 1313–1318.PubMed Schmitt, B. D. (1975). The minimal brain dysfunction myth. American Journal of Diseases of Children, 129, 1313–1318.PubMed
Metagegevens
Titel
Doet minimal brain dysfunction zijn herintrede in de DSM-5 als neurobiologische ontwikkelingsstoornis?
Auteur
Prof. dr. N. N. J. Rommelse
Publicatiedatum
19-10-2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 4/2020
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-020-00253-5

Andere artikelen Uitgave 4/2020

Kind en adolescent 4/2020 Naar de uitgave

Redactioneel

Afscheid