Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

28-06-2018 | Original Article | Uitgave 6/2018

Cognitive Therapy and Research 6/2018

Does Exposure Therapy Lead to Changes in Attention Bias and Approach-Avoidance Bias in Patients with Social Anxiety Disorder?

Tijdschrift:
Cognitive Therapy and Research > Uitgave 6/2018
Auteurs:
Isabel L. Kampmann, Paul M. G. Emmelkamp, Nexhmedin Morina
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (https://​doi.​org/​10.​1007/​s10608-018-9934-5) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

Cognitive biases have been suggested to play a crucial role in the etiology and maintenance of social anxiety disorder (SAD). The aim of the present study was to investigate the effects of exposure therapy on attention- and approach-avoidance bias in SAD. In a randomized controlled trial, we compared changes from pre- to posttreatment in both biases in patients receiving stand-alone exposure therapy to a waiting-list control condition comprising 60 participants (Mage = 36.9 years) with SAD with heterogeneous social fears. Before and after treatment, attention bias was assessed using the dot probe task and approach-avoidance bias using the approach avoidance task. Results revealed that pre- to posttreatment changes in attention bias and approach-avoidance bias in exposure therapy did not significantly differ from changes in the waiting-list condition. Limitations and potential implications of the current results are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Extra materiaal
Supplementary material 1 (DOCX 13 KB)
10608_2018_9934_MOESM1_ESM.docx
Supplementary material 2 (DOCX 30 KB)
10608_2018_9934_MOESM2_ESM.docx
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2018

Cognitive Therapy and Research 6/2018 Naar de uitgave