Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-01-2008 | Original Paper | Uitgave 1/2008

Journal of Abnormal Child Psychology 1/2008

Does Executive Function Matter for Preschoolers’ Problem Behaviors?

Tijdschrift:
Research on Child and Adolescent Psychopathology > Uitgave 1/2008
Auteurs:
Claire Hughes, Rosie Ensor

Abstract

Early problem behaviors are associated with a variety of cognitive deficits: in verbal ability, executive function (EF) and theory of mind (ToM). Previous studies with different age-groups yield contrasting results: for 2-year-olds, ToM skills appear particularly salient (Hughes & Ensor, 2006), but for 4-year-olds EF appears more important (Hughes, White, Sharpen, & Dunn, 2000). To examine this apparent developmental change in the relative salience of cognitive deficits we followed 122 children from Hughes and Ensor’s (2006) sample at ages 3 and 4. Tests of ToM, EF and verbal ability were included at each time-point and multi-informant, multi-measure, multi-setting ratings provided aggregate measures of problem behaviors. ToM and verbal ability showed non-specific associations with problem behaviors, but associations between EF and problem behaviors were strong and specific. In addition, age-3 EF mediated relations between age-2 verbal ability and age-4 problem behaviors.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2008

Journal of Abnormal Child Psychology 1/2008 Naar de uitgave